Wprowadzenie do krytyki tekstu (XV-XVIII w.) 340-PS1-2WKT1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy)
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy
Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium
Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
• udział w zajęciach: 15 godz.
• przygotowanie do zajęć 15 godz.
• przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz.
• udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 15 godz. Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (2 ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. (2 ECTS) |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: • udział w zajęciach: 15 godz. • przygotowanie do zajęć 15 godz. • przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz. • udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (specjalnościowy) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II/semestr zimowy Wymagania wstępne: Student jest po kursie literatury staropolskiej. Potrafi analizować i interpretować tekst literacki Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, praca z tekstem źródłowym Punkty ECTS: 2 Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: • udział w zajęciach: 15 godz. • przygotowanie do zajęć 15 godz. • przygotowanie projektu zaliczeniowego 10 godz. • udział w konsultacjach prowadzącego 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
- student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła staropolskich, FP2_W07;
2. Umiejętności:
- student umie posługiwać się fachową terminologią;
- student umie rozróżniać wydania różnego typu;
- student umie opracować projekt edycji tekstu staropolskiego; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04;
3. Kompetencje społeczne:
- student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; FP2_K02.
Kryteria oceniania
dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem źródłowym
• warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach i zaliczenie końcowej pracy zaliczeniowej (przygotowanie projektu);
• student ma prawo do jednej nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze;
• kolejne nieobecności należy zaliczać ustnie na dyżurach prowadzącego;
• 3 godziny nieobecności kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1. Karpiński A., O konsekwencjach „wieku rękopisów”. Rekonstruowanie epoki., w: tegoż, Tekst staropolski. Studia i szkice o literaturze dawnej w rękopisach., Warszawa 2003, s. 13−28.
2. Karpiński A., Poezja w sarmackich rękopisach – o zbiorach wierszy i ich zbieraniu. Próba porządkowania źródeł., w: tegoż, dz. cyt., s. 44−59.
3. Karpiński A., Między rękopisem a drukiem. Strategie upubliczniania dzieł literackich w drugiej połowie XVII wieku, w: Autor – tekst – cenzura, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 165−182.
4. Wydawnictwo typu B. Teksty nowożytne do połowy XVIII w., w: Zasady wydawania tekstów staropolskich: projekt., red. K. Górski, przykł. oprac. J. Woronczak, Wrocław 1955, s. 92−100.
5. J.S. Gruchała, Z doświadczeń edytora poezji i prozy staropolskiej, w: Teoria i praktyka edycji nowożytnych źródeł w Polsce (XVI−XVIII w. ), red. A. Perłakowski, Kraków 2011, s. 31−43.
6. R. Grześkowiak, Dezyderata edytora tekstów dawnych: głos minorowy, „Wielogłos. Wybór tekstów” 2012, nr 2, s. 23−30.
7. Górski K., Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, w: tegoż, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89−96.
8. Grześkowiak R., Bramka Górskiego. O ubezwłasnowolnieniu staropolskich autorów przy wyborze podstawy krytycznego wydania, „Terminus. Półrocznik poświęcony tradycji klasycznej w kulturze nowożytnej”, R. IX (2007), z. 2 (17), s. 103−122.
9. Krzywy R., Pestańskie róże i równe szczęście. Rozważania na temat objaśnień do tekstu staropolskiego, „Terminus…”, s. 123−140.
10. Karpiński A., Edytorstwo i krytyka tekstu w Polsce u progu XXI wieku. Kontynuacje i wyzwania, w: Humanizm i filologia, red. A. Karpiński, Warszawa 2011, s. 491−512.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: