Historia języka polskiego 340-PS1-3HJP
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 21
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo
Rok studiów/semestr: III rok filologii polskiej Iº, sem. zim. V - wykład (15 h) oraz ćwiczenia (15h), sem. letni VI - ćwiczenia (30h).
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 h wykład, 45 h - ćwiczenia
Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 45 h (1,5 pkt ECTS), udział studenta w wykładzie 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 15 h (0,5 pkt ECTS), udział w konsultacjach 10 h (0,5 pkt ECTS),
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 60 h (2 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 30h (1 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk filologicznych w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej FP1_W01: H1A_W01;H1A_W05; zna podstawową terminologię nauk humanistycznych FP1_W02: H1A_W02; H1A_W03; definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury FP1_W03: H1A_W03; ma podstawową wiedzę z dziejów państwa, gospodarki i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata, zna wybrane zagadnienia związane z kulturą antyczną FP1_W04: H1A_W03; ma wiedzę z zakresu metod opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego, językoznawstwa współczesnego oraz historii języka FP1_W07: H1A_W04; ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń FP1_W11: H1A_W09; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego FP1_U03: H1A_U02; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego FP1_U05: H1A_U03; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego FP1_K05: H1A_K05.
Kryteria oceniania
Metody nauczania: wykład oraz prezentacja multimedialna, ćwiczenia,
dyskusja.
Formy zaliczenia: warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach w wymiarze co najmniej 75%.
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności, poziomu przygotowania do zajęć. Ocena końcowa: egzamin ustny.
Literatura
I. Bajerowa, Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003.
S. Borawski, Wprowadzenie do historii języka polskiego, Warszawa 2000.
W. Decyk-Zięba, S. Dubisz, Teksty staropolskie. Analiza i interpretacje, Warszawa 2003.
S. Dubisz, Język. Historia. Kultura, cz. 1,Warszawa 2002,
cz. 2, Warszawa 2007, cz. 3, Warszawa 2012.
Z. Klemensiewicz, Historia języka polskiego, Warszawa 1974.
T. Lehr-Spławiński, Język polski. Pochodzenie. Powstanie. Rozwój, Warszawa 1987.
B. Walczak, Zarys dziejów języka polskiego, wyd. 2, Wrocław 1999.
H. Wiśniewska, Polszczyzna przez wieki, Łódź 2009.
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, M. Kucała, wyd. 3, Wrocław 1999.
Encyklopedia. Polskie nazwy własne, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.
S. Dubisz, Między dawnymi a nowymi laty. Eseje o języku, Warszawa 1985.
Z. Kaleta, Nazwisko w polskiej kulturze, Warszawa 1998.
Rozprawy o historii języka polskiego, red. S. Borawski, Zielona Góra 2005.
M. Malec, Imię w polskiej antroponimii i kulturze, Kraków 2001.
H. Rybicka, Losy wyrazów obcych w języku polskim, Warszawa 1976.
S. Rymut, Nazwy miast Polski, Wrocław 1987.
W. Taszycki, Najdawniejsze zabytki języka polskiego, Wrocław 1975.
W. Taszycki, Obrońcy języka polskiego, Wrocław 1953.
S. Urbańczyk, Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław 1979.
Uwagi
W cyklu 2022:
W przypadku złagodzenia przepisów dotyczących realizacji procesu dydaktycznego w okresie pandemii dopuszcza się ustne zaliczenie ćwiczeń z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. |
W cyklu 2023:
W przypadku złagodzenia przepisów dotyczących realizacji procesu dydaktycznego w okresie pandemii dopuszcza się ustne zaliczenie ćwiczeń z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. |
W cyklu 2024:
W przypadku złagodzenia przepisów dotyczących realizacji procesu dydaktycznego w okresie pandemii dopuszcza się ustne zaliczenie ćwiczeń z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: