Konwersatorium " Od noir do neo-noir: czarne historie powieści i filmie od lat 30. do współczesności" 340-PS1-3KON8
Tematem konwersatorium będzie dyskusja nad znaczeniem terminu, zakresem tematycznym, stylem i społecznymi kontekstami klasycznej powieści noir. Na zajęciach przedyskutowane zostaną przede wszystkim teksty amerykańskich autorów z lat 30. i 40. – Dashiella Hammetta (Krwawe żniwo, Szklany klucz, Sokół maltański), Jamesa M. Caina (Listonosz dzwoni zawsze dwa razy, Podwójne ubezpieczenie) i Raymonda Chandlera (Wielki sen, Żegnaj, laleczko, Długie pożegnanie) oraz ich mniej znanych kontynuatorów, takich jak Jim Thompson, David Goodis. Ponadto tematem zajęć będzie wpływ wspomnianych autorów na klasyczny film noir z 40. i 50. XX wieku oraz przykłady kontynuowania tej konwencji po roku 1960 w tak zwanym kinie neo-noir.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Student posiada elementarną wiedzę na temat procesów kulturowych związanych z literaturą noir KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WK1, KA6_WGK1
2.Student potrafi analizować i kojarzyć podstawowe fakty związane z literaturą noir KA6_UWO1, KA6_UW1,KA6_UW2, KA6_UK1
3. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.: KA6_KKO1, KA6_KKO2
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach.
W przypadku braku aktywności - krótki esej zaliczeniowy (do 3000 słów).
Literatura
Piotr Stasiewicz, Sześć odcieni czerni. Szkice o klasykach powieści noir. Karków 2021
Film noir. red. S. Bobowski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocałwskiego, 2010.
Uwagi
W cyklu 2022:
brak |
W cyklu 2023:
brak |
W cyklu 2024:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: