Seminarium licencjackie 340-PS1-3SEML2
Podczas seminarium studenci samodzielnie przygotowują temat oraz związany z nim plan pracy. Następnie koncentrują się na wyborze odpowiedniej literatury przedmiotu dostosowanej do analizowanych w pracy zagadnień. Pierwszy semestr spotkań zostaje więc uwieńczony gotowym rozdziałem pracy, która ma już swój temat, literaturę podmiotu, przedmiotu oraz określonego recenzenta. Drugi semestr poświęcony jest krytycznej lekturze oraz dyskusji nad kolejnymi rozdziałami poszczególnych prac studentów, którzy merytorycznie przygotowują się do końcowego egzaminu.
W cyklu 2023:
Seminarium licencjackie zostanie poświęcone zagadnieniom związanym z literaturą z okresu dwudziestolecia międzywojennego. |
W cyklu 2024:
Seminarium licencjackie zostanie poświęcone zagadnieniom związanym z literaturą z okresu dwudziestolecia międzywojennego. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna literaturę podmiotu i przedmiotu.
2. Potrafi wyszukiwać, gromadzić, analizować i interpretować materiał badawczy na potrzeby pracy dyplomowej.
3. Wykorzystuje umiejętności badawcze w kontekście dokonywania analizy oraz syntezy różnych utworów literackich, metod, a także opracowań.
4.Ustawicznie uczy się, pogłębia swoją wiedzę i doskonali umiejętności oraz stosuje je w samodzielnie oraz praktycznie, czyli w trakcie zespołowych, seminaryjnych spotkań.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. przygotowywanie się do zajęć i aktywne w nich uczestnictwo.
2. przygotowanie konspektu pracy.
3. przedstawianie poszczególnych elementów pracy dyplomowej.
4. przygotowanie pracy w wyznaczonym terminie i według wyznaczonych standardów.
Literatura
1. Jarosław Ławski, Bo na tym świecie śmierć. Studia o czarnym romantyzmie, Gdańsk 2008.
2. Jarosław Ławski, Śmierć wszystko zmiecie. Studia o czarnym romantyzmie II, Gdańsk 2020.
3. Gotycyzm i groza w kulturze. red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Łódź 2003.
4. Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
5. Barbara Zwolińska, Wampiryzm w literaturze romantycznej i postromantycznej na przykładzie Opowieści niesamowitych Edgara Allana Poego, Poganki Narcyzy Żmichowskiej oraz opowiadań Stefana Grabińskiego, Gdańsk 2002.
6. Ewa Piasecka, Dolina mroku. Groza i niesamowitość w prozie polskiej lat 1890-1918, Opole 2006.
7. Stanisław Wasylewski, Pod urokiem zaświatów, Kraków 1958.
8. Anna Gemra, Od gotycyzmu do horroru. Wilkołak, wampir i monstrum Frankensteina w wybranych utworach, Wrocław 2008.
9. Kamil M. Śmiałkowski, Wampir. Leksykon. Bielsko-Biała 2010.
10. Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.
11. Piotr Kowalski, Zwierzoczłekoupiory, wampiry i inne bestie. Krwiożercze bestie i erozja symbolicznej interpretacji, Kraków 2000.
12. Erberto Petoia, Wampiry i wilkołaki. Źródła, historia, legendy od antyku do współczesności, przekł. A. Pers. Kraków 2003.
13. Krystyna Walc, Postać wampira we współczesnym horrorze, „Literatura i Kultura Popularna” 1996, nr 5.
14. M. Kruszelnicki, Oblicza strachu. Tradycja i współczesność horroru literackiego, Toruń 2003.
15. Waldemar Solecki, Wąpierze, wypiory i strzygonie, „Kultura” 1989, nr 44.
16. Michał Wolski, Wampir wiwisekcja. Wyobrażenia krwiopijców we współczesnej kulturze, Wrocław 2014.
17. Maria Janion, Niesamowita słowiańszczyzna, Kraków 2006.
18. Magdalena Jonca, Żywy trup. Literackie kreacje „życia za śmierci”, [w:] Problemy współczesnej tanatologii. Medycyna – antropologia kultury – humanistyka, pod. red. J. Kolbuszewskiego, tom 2, Wrocław 1998.
19. Krystyna Kłosińska, Fantazmaty. Grabiński – Prus – Zapolska, Katowice 2004.
20. Anna Czabanowska-Wróbel, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
21. Julian Krzyżanowski, Dziewica-trup: z motywów makabrycznych w literaturze polskiej, [w:] Paralele. Studia porównawcze z pogranicza literatury i folkloru, Warszawa 1977.
22. Artur Hutnikiewicz, Twórczość literacka Stefana Grabińskiego (1887–1936), Toruń 1959.
23. Anna Zadrożyńska, Światy, zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Warszawa 2000.
24. Violetta Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003.
25. Piotr Kowalski, O jednorożcu, Wieczerniku i innych motywach mniej lub bardziej ważnych. Szkice z historii kultury, Kraków 2007.
26. Joseph Campbell, Potęga Mitu, Kraków 2007.
27. Joseph Campbell, Bohater o tysiącu twarzy, Kraków 2013.
28. Bohdan Baranowski, Pożegnanie z diabłem i czarownicą. Wierzenia ludowe, Poznań 2020.
29. J.P. Rioux, Krew. Mity, symbole, rzeczywistość, przekł. M. Perek. Kraków 1994.
30. Iwona E. Rusek, Czarnoromantyczne inspiracje w młodopolskich tekstach grozy, [w:] Polska literatura wysoka i popularna lat 1864-1918. Dialogi i inspiracje, pod redakcją Katarzyny Lesicz-Stanisławskiej, Izabeli Koczkodaj, Anny Wietechy, Warszawa 2011.
31. Mircea Eliade, Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie magiczno-religijnym, przekł. M. i P. Rodakowie, Warszawa 1998.
32. Leonard Pełka, Polska demonologia ludowa, Poznań 2020.
33. M. Praz, Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przekł. K. Żaboklicki, Warszawa 1974.
34. Maria Podraza-Kwiatkowska, Somnambulicy, dekadenci, herosi. Studia o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.
35. Alina Witkowska, Romantyczne zaświaty, [w:] Problemy polskiego romantyzmu, S. II, red. M. Żmigrodzka, Wrocław 1974.
36. Marek Wydmuch, Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Warszawa 1975.
37. Wojciech Gutowski, Królestwo Antychrysta i tęsknota Lucyfera. Oblicza Szatana w literaturze Młodej Polski, [w:] Stulecie Młodej Polski, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1995.
38. Ewa Piasecka, Mickiewicz i goście z zaświatów. Fantastyka grozy w dziełach z okresu kowieńskiego, „Kwartalnik Opolski” 2005, nr 2, 3, 4.
39. Piotr Kowalski, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.
40. Anita Has-Tokarz, Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2010.
41. Anna Gemra, Horror – zarys problematyki, [w:] Literatura i kultura popularna, pod red. T. Żabskiego, tom 8, Wrocław 1999.
42. Anna Gemra, Postaci horroru: odmieniec i monstrum, [w:] Literatura i kultura popularna, pod red. T. Żabskiego, tom 11, Wrocław 2003.
43. J. K. Goliński, Okolice trwogi. Lęk w literaturze i kulturze dawnej Polski, Bydgoszcz 1997.
44. Oblicza horroru. Szkice z pogranicza literatury fantasy i horroru, pod. red. A. Derlatki, Gdańsk 1999.
45. Postaci i motywy faustyczne w literaturze polskiej, tom I, pod red. H. Krukowskiej, J. Ławskiego, Białystok 1999.
46. H. Mode, Stwory mityczne i demony. Fantastyczny świat istot mieszanych, przekł. A. M. Linke, Warszawa 1997.
47. Bartłomiej G. Sala, Wśród polskich syren, rusałek, meluzyn, świtezianek i innych panien wodnych, Olszanica 2020.
48. Leszek P. Słupecki, Wilkołactwo, Warszawa 18987.
49. A. Smuszkiewicz, Fantastka grozy w literaturze, [w:] Okolice kina grozy, pod red. K. Kornackiego J. Szyłaka, Gdańsk 1999.
50. Andrzej Zgorzelski, Fantastyka, utopia, science fiction. Ze studiów nad rozwojem gatunków, Warszawa 1980.
51. Łukasz Kozak, Upiór. Historia naturalna, Warszawa 2021.
52. Joanna Majewska, Demon ruchu, duch czasu, widma miejsc. Fantastyczny Grabiński i jego świat, Wrocław 2018.
53. Anna Brzozowska-Krajka, Symbolika dobowego cyklu powszedniego w polskim folklorze tradycyjnym, Lublin 1994.
54. Andeas Johns, Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru, Owidz 2020.
55. Barbara i Adam Podgórscy, Wielkie księga demonów polskich, Katowice 2005.
56. Henryk Biegeleisen, Śmierć w obrzędach i zwyczajach ludu polskiego, Sandomierz 2017.
57. Adam Fischer, Zwyczaje pogrzebowe ludu polskiego, Lwów 1921.
58. Dariusz Piechota, Między utopią a melancholią. W kręgu nowoczesnej i ponowoczesnej literatury fantastycznej, Lublin 2015.
W cyklu 2023:
Lektury merytoryczne - w zależności od konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. Lektury metodyczne, warsztatowe: K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998;K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012; H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004; Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. |
W cyklu 2024:
Lektury merytoryczne - w zależności od konkretnych tematów realizowanych podczas seminarium. Lektury metodyczne, warsztatowe: K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998;K. Wójcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012; H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004; Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: