Seminarium licencjackie 340-PS1-3SEML3
1. Spotkanie organizacyjne. Zapoznanie z zakresem tematycznym seminarium językoznawczego:
1.1.język Internetu jako medium „nowe” w stosunku do takich „starych” publikatorów, jak chociażby prasa drukowana.
1.2. diagnoza, dokonujących się w przeciągu ostatnich lat, transfiguracji społecznych, kulturowych, zwyczajów i zachowań komunikacyjnych oraz językowych.
2. Prezentacja i omówienie proponowanych tematów prac licencjackich. Określenie wymagań związanych z ich opracowaniem. Temat, zawartość treściowa i forma pracy naukowej.
3. Omówienie podstawowej literatury z zakresu polszczyzny regionalnej i onomastyki. Wskazanie źródeł bibliografii i wybranej literatury do poszczególnych tematów.
4. Prezentacja wybranych tematów i ich precyzowanie. Recenzja wybranych artykułów naukowych. Materiał badawczy, jego gromadzenie, analiza i opis.
5 – 6. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Analiza kompozycji i treści tekstu wstępu, rozwinięcia i zakończenia w artykule i pracy naukowej. Indywidualne przedstawienie terenu badań i próbek gromadzonego materiału badawczego.
7 – 8. Analiza zawartości treściowej pracy językoznawczej. Redagowanie planu ramowego i szczegółowego pracy licencjackiej. Konsultacje. Wypracowanie koncepcji, tematu i struktury pracy.
9 – 10. Konsultacje indywidualne. Prezentacja planu pracy i wstępu oraz zgromadzonej literatury przedmiotowej.
11. Klasyfikacja, analiza i opis materiału językowego. Przedstawienie wzorcowych klasyfikacji i opisów.
12. Konsultacje indywidualne. Przygotowanie fragmentów pracy do prezentacji publicznej.
13. Pierwsze czytanie publiczne rozdziałów pracy. Korekta i ocena opracowań.
14 – 16. Prezentacja publiczna i analiza fragmentów prac licencjackich. Dyskusja i konsultacje.
17 – 19. Indywidualne spotkania i praca ze studentem. Konsultacje i ostateczna korekta tekstu pracy egzaminacyjnej. Uwagi merytoryczne i redakcyjne.
20. Zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
efekty kształcenia:
Wiedza
FP1_W01 Student: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk filologicznych w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej H1A_W01
FP1_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych H1A_W05
FP1_W03 definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury H1A_W02
FP1_W08 charakteryzuje najważniejsze koncepcje teoretyczne oraz metodologie badań teoretycznoliterackich i językoznawczych H1A_W04
FP1_W09 zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury H1A_W04
FP1_W10 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego H1A_W04
Umiejętności
FP1_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł H1A_U01
FP1_U02 analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej H1A_U02
FP1_U03 interpretuje komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i świadomością nastawienia badawczego H1A_U02
FP1_U04 planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie H1A_U02
FP1_U05 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego H1A_U04
FP1_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych H1A_U03
FP1_U07 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym H1A_U04
FP1_U08 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków H1A_U05
FP1_U09 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiów filologicznych H1A_U06
FP1_U10 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł H1A_U02
Kompetencje społeczne
FP1_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1A_K01
FP1_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1A_K03
FP1_K04 postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1A_K04
FP1_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego H1A_K05
Kryteria oceniania
warunkiem zaliczenia seminarium jest napisanie pracy licencjackiej i jej zatwierdzenie przez prowadzącego seminarium
Literatura
Literatura do przedmiotu proponowana będzie studentom indywidualnie, zależnie od podejmowanej problematyki pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: