Współczesna kultura miasta i regionu 340-PS1-3WKMR
Obraz Białegostoku i Podlasia w Internecie, kształtowanie wizerunku regionu, polityka miejsca; zasady finansowania kultury w regionie; wielokulturowość w wymiarze diachronicznym i synchronicznym; kategoria prowincji i „tutejszości”; ważne instytucje kulturalne regionu; regionalne czasopisma; nagrody literackie; imprezy cykliczne; białostockie środowisko literackie; związki poszczególnych twórców z regionem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
1. Zna i rozumie specyfikę kultury miasta i regionu/ aktywność na zajęciach, egzamin (W_1)
2. Wyszukuje informacje dotyczące życia kulturalnego Białegostoku i Podlasia/prezentacja (U_1)
3. Interpretuje zjawiska kultury miasta i regionu w kontekście takich pojęć, jak wielokulturowość, polityka miejsca, krajobraz kulturowy / aktywność na zajęciach, egzamin (U_2)
4. Potrafi zorganizować własne przedsięwzięcie kulturalne/projekt (U_3)
5. Nabiera nawyku uczestniczenia w życiu kulturalnym / aktywność podczas zajęć, egzamin (K_1)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do egzaminu jest uczęszczanie na zajęcia. Student może mieć 1 nieusprawiedliwioną nieobecność, pozostałe zalicza podczas dyżuru; przekroczenie limitu 5 nieobecności oznacza wykluczenie z zajęć. Część godzin będzie realizowana w formie zajęć terenowych. Na ocenę końcową, oprócz wyniku egzaminu, składa się ocena aktywności oraz poziomu przygotowywanych prezentacji i projektów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. strony www poświęcone Białemustokowi i Podlasiu
2. Kultura i przedsiębiorczość, w: Warto zapytać o kulturę 2, red. K. Czyżewski, M. Szyszko, Białystok-Sejny 2007.
3. K. Gedroyć, Piwonia, niemowa, głosy, Warszawa 2012.
4. E. Rybicka, Pamięć i miasto. Palimpsest vs. pole walki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 201-211.
5. K. Niziołek, Białystok – miasto pogranicza, miasto wielokulturowe, w: Warto zapytać o kulturę 3, red. K. Czyżewski, Białystok-Sejny 2008.
6. K. Sawicka-Mierzyńska, Prowincja jako pole aktywności Stowarzyszenia Artystycznego „Kartki”, w: Podlasie w literaturze-literatura Podlasia (po 1989 roku). Nowoczesność-regionalizm-uniwersalizm, red. M. Kochanowski, K. Kościewicz, Białystok 2012, s.296-321.
7. M. Androsiuk, Biały koń, przeł. M. Rębacz, Białystok 2011.
8. M. Androsiuk, List do Brukseli albo zabójstwo w miasteczku Tutaj, „Nowe Kartki” 2012 nr 1, s. 34-38.
9. A. Jagodzińska, Zaklinanie rzeczywistości. W kręgu uniwersalistycznych projektów Ludwika L. Zamenhofa, „Teksty Drugie” 2012 nr 1/2, s. 267-278.
10. J. Szerszunowicz, Centrum Zamenhofa – Centrum Dialogu, w: Warto zapytać o kulturę 4, Białystok-Sejny 2010.
11. T. Słobodzianek, Prorok Ilja, w: tegoż, Śmierć proroka i inne historie o końcu świata, Wołowiec 2012 lub „Kartki” 2000, nr 22.
12. E. Szulborski, Kształtowanie się środowiska literackiego w Białymstoku, „Białostocczyzna” 1999, nr 4, s. 113-134.
13. D. Kulesza, Pożegnanie z miastem, Białystok 2006.
14. I. Karpowicz, Gesty, Kraków 2008.
15. M. Czermińska, Miejsca autobiograficzne – propozycja w ramach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5.
16. Wybrane numery czasopism: „Kontrasty”. „Białostocczyzna”, „Kartki”, „Niwa”, „Czasopis”, „Pogranicze”, „Gryfita”
17. D. Kulesza, Niewidzialna mozaika. O białostockim środowisku literackim, w: tegoż, Z historią literatury w tle. Daty, osoby, miejsca, Białystok 2011, s. 253-265.
Literatura uzupełniająca:
1. D. Jędrzejczak, Krajobraz kulturowy jako metafora bytu, w: Kultura jako przedmiot badań geograficznych. Studia teoretyczne i regionalne, red. E Orłowska, Wrocław 2001.
2. E. Michalska, Tu jest tu, tam jest tam, Białystok 1999 (wybrane wiersze)
3. S. Janowicz, 2+2=4, czyli o nieudanym polsko-białoruskim współistnieniu, przeł. T. Bołdak-Janowska, w: tegoż, Ojczystość. Białoruskie ślady i znaki, Olsztyn 2001, s. 219-232.
4. E. Rybicka, Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich, „Teksty Drugie" 2008, nr 4.
5. J. Tomalska, Prowincja – za i przeciw, „Kultura” 2003, nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: