Wprowadzenie do krytyki tekstu współczesnego 340-PS1-3WKW
Rok studiów/semestr: 3 rok 1. stopnia, semestr I
Wymagania wstępne:
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatorium - 15 godzin
Metody dydaktyczne:
Metody kształcenia: dyskusja, projekt.
Sposoby weryfikacji: aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, udział w dyskusjach, przygotowanie prezentacji.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: 30 godzin
udział w zajęciach: 15 godz.
przygotowanie do zajęć: 15 godzin
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. godz. (2 ECTS),
praca indywidualna 15 godz. (2 ECTS)
W cyklu 2022:
Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularno – naukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne. |
W cyklu 2023:
Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularno – naukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne. |
W cyklu 2024:
Program obejmuje następujące zagadnienia: pojęcie edytorstwa naukowego; pojęcie tekstologii; ustalenia terminologiczne (różne propozycje badawcze; terminy: „utwór”, „dzieło literackie”, „tekst”, „zapis”, „przekaz’”, „tekst kanoniczny”, „intencja twórcza”); proces przygotowania rękopisu do druku; wydania różnego typu: naukowe, popularno – naukowe, szkolne, popularne, zbiorowe; wydawnictwo krytyczne (dochodzenie autorstwa; przedmowa; przypisy); problemy edytorstwa i tekstologii dzieła współczesnego (utożsamienie pracy badacza, krytyka, wydawcy, brak dystansu czasowego, niejednolitość zasad wydawniczych); cenzura a edytorstwo; ćwiczenia praktyczne. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: test; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja : test; student umie opracować projekt edycji tekstu współczesnego, weryfikacja: przygotowanie projektu edycji; FP2_U06; FP2_U05; FP2_U04;
2.wiedza: student potrafi scharakteryzować wszystkie elementy wydań różnego typu dzieła współczesnego, weryfikacja: test; FP2_W07;
3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: przygotowanie projektu edycji. FP2_K02.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność) i aktywny w nich udział, a także przygotowanie projektu edytorskiego.
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956
K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958
M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958
L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: Pamiętnik Literacki, 1961,
z. 3
Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962
Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963
Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.
zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964
D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964
Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969
Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971
L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975
J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977
J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978
P. Gaskell, From Writer to Reader. Studies in Editorial Method, Oxford, 1978
J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979
J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988
P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.
Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4
Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.
The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996
M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.
Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997
J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.
T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.
D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999
K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006
S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.
Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.
Literatura uzupełniająca
- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji
- opracowania dotyczące poszczególnych edycji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: