Komunikacja językowa 340-PS2-1KJEZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok IIstopnia/semestr letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 h
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (15 godz.) - 0,5 pkt ECTS, przygotowanie do zajęć 15 h - 0,5 pkt ECTS
ŁĄCZNIE 37,5 h
Wskaźniki ilościowe:
wymagające bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów: 1,0
z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku, do których odnoszą się efekty kształcenia dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 1,0
o charakterze praktycznym: 1,0
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT
KA7_WG2 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
KA7_WGK2 Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.
KA7_UWKOU2 Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
KA7_KOR1 Jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: dyskusja, heureza.
Sposoby weryfikacji: kolokwium pisemne, ćwiczenia ustne, wieloaspektowa analiza komunikatów; ćwiczenia pisemne i ustne, analiza i interpretacja komunikatu w kontekście, ćwiczenia pisemne i ustne, tworzenie komunikatów z uwzględnieniem potrzeb odbiorców; ćwiczenia ustne i pisemne (indywidualne i grupowe)
Warunkiem zaliczenia zajęć są obecność na ćwiczeniach, dozwolona jest jedna nieobecność (kolejne należy zaliczyć w czasie dyżuru prowadzącego) oraz końcowe zaliczenie pisemne.
Literatura
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.
Wierzbicka A., Język –umysł-kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999.
Wykaz literatury uzupełniającej:
Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.
Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004.
Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 1990.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007.
Kamińska-Szmaj I., Agresja językowa w życiu publicznym. Leksykon inwektyw politycznych 1918-2000, Wrocław 2007.
Kamińska-Szmaj I., Piekot T., Poprawa T., Tabloidyzacja języka mediów i kultury, Wrocław 2010.
W cyklu 2022:
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Wykaz literatury uzupełniającej: Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006. |
W cyklu 2023:
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Wykaz literatury uzupełniającej: |
W cyklu 2024:
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007. Wykaz literatury uzupełniającej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: