Konwersatorium "Sztuka ekfrazy. Literackie interpretacje dzieł plastycznych" 340-PS2-1KON1
Profil ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy w ramach przedmiotów do wyboru.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
Rok studiów /semestr: I rok studiów magisterskich, semestr II.
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin: 14 (konwersatorium).
Metody dydaktyczne: analiza i interpretacja tekstu literackiego / zjawiska kultury, streszczenie tez artykułu naukowego, dyskusja, wykład, prezentacja ustna z wykorzystaniem technik multimedialnych,konsultacje indywidualne.
Punkty ECTS: 1.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach – 14 godz.
- praca indywidualna obejmująca przygotowanie do zajęć - 45 godz.
Wskaźniki ilościowe nakładu pracy studenta:
- zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 14 godz. / 0,5 ECTS.
- zajęcia o charakterze praktycznym: 45 godz. / 1,5 ECTS.
W cyklu 2022:
Na podstawie wybranej lektury dyskusja nad pojęciem ekfrazy i zastosowaniem tego pojęcia w badaniach literackich. Lektura konkretnych utworów literackich w kontekście dzieł sztuki. Interpretacja porównawcza. |
W cyklu 2023:
Na podstawie wybranej lektury dyskusja nad pojęciem ekfrazy i zastosowaniem tego pojęcia w badaniach literackich. Lektura konkretnych utworów literackich w kontekście dzieł sztuki. Interpretacja porównawcza. |
W cyklu 2024:
Na podstawie wybranej lektury dyskusja nad pojęciem ekfrazy i zastosowaniem tego pojęcia w badaniach literackich. Lektura konkretnych utworów literackich w kontekście dzieł sztuki. Interpretacja porównawcza. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1-U01, FP1_U02, FP1_U03, FP1_U04, FP1_U05, FP1_U07, FP1_U08, FP1_U10, FP1_U11, FP1_K0
Kryteria oceniania
Oceniane ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach. Zaliczenie na podstawie aktywności; w niektórych przypadkach zaliczenie ustne indywidualne.
Literatura
P. Gogler, Kłopoty z ekfrazą, Przestrzenie teorii 3/4, Poznan 2016.
Aneta Grodecka: Poeci patrzą… Obrazy, wiersze, komentarze. Warszawa 2008.
B. Swoboda, Ekfrazy modernistyczne i „mowa dzieła sztuki”. [w:] „Slovo. Journal of Slavic Languages, Literatures and Cultures” 2015, nr 56. Link: https://www.academia.edu/25529511/Ekfrazy_modernistyczne_i_mowa_dzie%C5%82a_sztuki_Modernist_ekphrasis_and_voice_of_the_artwork_Slovo._Journal_of_Slavic_Languages_and_Literatures_No._56_2015_s._90-104
R. Słodczyk, Modusy ekfrazy. Sieneński kondotier Simone Martiniego oczami Zbigniewa Herberta i Gustawa Herlinga Grudzińskiego.”Przekładaniec” 2017, nr 35.
Czermińska M. Ekfrazy w poezji Wisławy Szymborskiej. W: Teksty Drugie. - 2003, nr 2/3, s. 230-242 ; dostęp także online: http://rcin.org.pl/ibl/Content/53814/WA248_70156_P-I-2524_czermin-ekfrazy.pdf21.
A. Biała Wiersz ekfrastyczny. Jarosław Klejnocki „Vermeer maluje”. ”Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego” Seria Filologiczna, 2014, nr 86.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: