Konwersatorium "Mity, symbole i tradycje kultury" 340-PS2-1KON11
1.Profil studiów: ogólnoakademicki
2. Forma studiów: stacjonarne
3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
4. Rok II, semestr I
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
6. Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (XIX wiek)
7. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)
8. Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach -14 godzin,
zapoznanie z literaturą - 30 godzin,
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,
konsultacje - 1 godzina
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS)
-nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
-definiuje podstawowe pojęcia z zakresu mitu, symbolu, tradycji
-ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia z literatury
-zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
-formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie,
-analizuje i kontekstowo interpretuje tekst z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, mitoznawczego i symbolicznego,
-potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat /omawia własną prezentację multimedialną)
-potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii
-potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
-potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego na podstawie własnych kwerend)
-jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczący dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach, ew. prezentacji.
Literatura
1. Jarosław Ławski, Bo na tym świecie śmierć. Studia o czarnym romantyzmie, Gdańsk 2008.
2. Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna, Gdańsk 2008.
3. Piotr Kowalski, Zwierzoczłekoupiory, wampiry i inne bestie. Krwiożercze bestie i erozja symbolicznej interpretacji, Kraków 2000.
4. Barbara Ogrodowska, Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce, Warszawa 2000.
5. Hanna Szymanderska, Śluby polskie. Tradycje, zwyczaje, przepisy, Warszawa 2008.
6. Hanna Szymanderska, Polskie tradycje świąteczne, Warszawa 2003.
7. Piotr Kowalski, Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie, Warszawa 2007.
8. Łukasz Kozak, Upiór. Historia naturalna, Warszawa 2021.
9. Barbara i Adam Podgórscy, Wielkie księga demonów polskich, Katowice 2005.
10. Anna Zadrożyńska, Światy, zaświaty. O tradycji świętowań w Polsce, Warszawa 2000.
11. Andeas Johns, Baba Jaga. Tajemnicza postać słowiańskiego folkloru, Owidz 2020.
12. Anna Brzozowska-Krajka, Symbolika dobowego cyklu powszedniego w polskim folklorze tradycyjnym, Lublin 1994.
13. Henryk Biegeleisen, Śmierć w obrzędach i zwyczajach ludu polskiego, Sandomierz 2017.
14. Bartłomiej G. Sala, Wśród polskich syren, rusałek, meluzyn, świtezianek i innych panien wodnych, Olszanica 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: