Konwersatorium "Dramat i teatr Juliusza Słowackiego" 340-PS2-1KON17
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Wprowadzenie: teatralizacja życia. Autokreacja w epistolografii Słowackiego
J. Słowacki, listy do matki: 1) Paryż, druga połowa kwietnia 1832 r., 2) Paryż, 30-31 lipca 1832 r., 3) Genewa 23-24 sierpnia 1833, 4) Genewa, 3 stycznia 1834 r., 5) Genewa 21-23 sierpnia 1834 w: Korespondencja Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, t. 1, Wrocław 1962.
• E. Łubieniewska, Laseczka dandysa i płaszcz proroka, Warszawa – Kraków 1994, s. 21-52.
• J. Bachórz, Słowacki irytujący?, w: Stolice i prowincje kultury. Księga jubileuszowa ofiarowana profesor Alinie Kowalczykowej, pod red. J. Brzozowskiego, M. Skrzypczyka i M. Stanisza, Warszawa 2012.
2. Dramat zdekompletowany – dramat niedopowiedzeń
Horsztyński
• J. Ławski, Wstęp w: J. Słowacki, Horsztyński. Tragedia w pięciu aktach, oprac. J. Ławski, Wrocław 2009 lub: tegoż, „Do czego zmierzasz ironiją taką?” „Horsztyński” jako ironiczna katabaza języka i wyobraźni, w: Ironia i mistyka...
• R. Przybylski, Cena wyboru. „Horsztyński” J. Słowackiego, w: tegoż, Wtajemniczenie w los, Warszawa 1985.
3. Tragiczne pradzieje
Lilla Weneda
• M. Piwińska, Juliusz Słowacki „Lilla Weneda”, w: Dramat polski. Interpretacje. Część I: od wieku XVI do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, wstęp i posłowie D. Ratajczakowej, Gdańsk 2001.
• J. Maślanka, Dzieje bajeczne w twórczości Słowackiego, w: tegoż, Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1984.
4. Europejski dramat włoskiej śmierci
Beatryx Cenci
• E. Csató, Czysta, zbrukana krwią Beatryx, w: tegoż, Szkice o dramatach Słowackiego, Warszawa 1960.
• J. Kleiner, Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości, t. 2, wstęp i oprac. J. Starnawski, Kraków 1999 (rozdział VIII).
5. Tragikomedia. Między ironią a mistyką
Fantazy
• E. Łubieniewska, „Fantazy” Juliusza Słowackiego. Komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985 (rozdziały: 2, 8-10).
• A. Kowalczykowa, „Fantazy”. Widmo bankructwa i harda hrabianka, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, pod red. E. Kiślak i M. Gumkowskiego, Warszawa 1996.
6. Dramat nie w pełni mistyczny
Sen srebrny Salomei
• A. Kowalczykowa, Wstęp w: J. Słowacki, Sen srebrny Salomei, wstęp i oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 1992.
• K. Ziemba, [Głos w dyskusji], w: Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje sympozjum. Warszawa 10-11 grudnia 1979, pod red. M. Janion, M. Żmigrodzkiej, Warszawa 1981, s. 347-356.
7. Dramat-poemat – rozkład formy dramatycznej
Samuel Zborowski
• M. Cieśla-Korytowska, Rozkład formy dramatycznej „Samuela Zborowskiego” pod wpływem mistycyzmu Słowackiego, w: Dramat i teatr romantyczny, red. D. Ratajczak, Wrocław 1992.
• J. Skuczyński, „Moc przeze mnie gada”. Autor i jego strategie nadawczo-odbiorcze w „Samuelu Zborowskim”, w: „Świat z tajemnic wyspowiadany...” Studia o „Samuelu Zborowskim” Juliusza Słowackiego, pod red. M. Kalinowskiej, J. Skuczyńskiego i M. Bizior, Toruń 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: