Kanon w perspektywie komparatystycznej 340-PS2-1KPK
Zajęcia, na które składają się wykład i ćwiczenia, zmierzają do przybliżenia studentowi reguł powstawania kanonów - narodowych, regionalnych, „światowych” – oraz dostrzegania transferu dzieł, znaczeń, stereotypów pomiędzy nimi (rola przekładu), inkluzywnego i ekskluzywnego charakteru kanonów, ich geografii i rządzących nimi relacji centroperyferyjnych.
Wykład obejmuje teorię kanonu (w sensie pamięcioznawczym, historycznoliterackim, estetycznym), jego europejską historię, funkcje i współczesne przemiany, w tym rewizje starych (narodowych) i tworzenie się nowych kanonów. Ćwiczenia poświęcone są omówieniu przykładów funkcjonowania tej kategorii w literaturze narodowej, regionalnej, ponadlokalnej, światowej.
Profil - ogólnoakademicki,
forma studiów - stacjonarne,
rodzaj przedmiotu - specjalnościowe
dziedzina i dyscyplina - nauki humanistyczne, literaturoznawstwo,
rok i semestr studiów - I rok, 1 semestr, studia II stopnia,
wymagania wstępne - ukończony licencjat
liczba godzin dydaktycznych - 14 godzin wykładu i 14 godzin ćwiczeń, razem 28,
metody dydaktyczne - wykład, dyskusja, sprawozdanie z lektury, prezentacja
Metody weryfikacji - egzamin ustny
Bilans nakładu pracy studenta - uczestnictwo w zajęciach i konsultacjach: 1, 5 ECTS (37,5 godzin), przygotowanie do zajęć, lektura własna: 1 ECTS (25 godzin), prezentacja - 12, 5
Wskaźniki ilościowe: ogólnie 3 ECTS, zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela (wykład, ćwiczenia, konsultacje) 1,5 ECTS (37, 5 godzin), zajęcia praktyczne - 12, 5 godziny
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1
Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej literaturoznawstwa, zna kryteria kategoryzacji i chronologicznych podziałów przyjętych w dziedzinie nauk humanistycznych
KA7_WK1
Posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między rożnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedziny nauk humanistycznych.
KA7_UWKOU1
Formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie.
KA7_UWKOU4
Potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii.
KA7_KO1
Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania tradycji literackiej regiony, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
wykład z elementami konwersacji: KA7_WG1, KA7_WK1 - ocena wypowiedzi ustnej, ocena dyskusji
ćwiczenia: KA7_UWKOU1, KA7_UWKOU4 , KA7_KO1 - praca projektowa prezentowana podczas egzaminu
Literatura
Adam Mickiewicz w oczach Francuzów, red. Z. Mitosek, przeł. R. Forycki, Warszawa 1999
A. Artwińska, O Mickiewiczu w PRL i Goethem w NRD, Poznań 2009
J. Assman, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa…, s. 118-143
A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią…, s. 74-89
P. Casanowa, Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Krakó∑ 2017.
G. Charytniuk-Michiej, Obrzęd dziadów w dokumentach i w cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011
Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, W-wa 2012
M. Janion, Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich, w: tejże, Prace wybrane, t. I: Gorączka romantyczna, red. M. czermińska, Krakow 2000
Z. Kadłubek, Po co kanon, „Fabryka Silesia” 2012/1
Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005
A.Lanoux, Od narodu do kanonu. Powstawanie kanonu polskiego i rosyjskiego romantyzmu w latach 1815-1865, Warszawa 2003
Polonistyka w przebudowie… red. M. Czermińska, Kraków 2005
J. Prokop, Kanon literacki i pamięć zbiorowa, „Arcana” 2000, nr 1-33 (numer specjalny)
J. Sztachelska, Zabijanie klasyków Białystok 2015
B. Shallcross, Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego, „Teksty Drugie” 4/2014
Piotr Wilczek, Czy istnieje kanon literatury polskiej http://www.studiapolskie.us.edu.pl/wirtualna_katedra/lit_pol_w_swiecie_t1/02Wilczek.pdf
D. Zawadzka, Między archiwum i kanonem. Praca pamięci w literaturze regionu podlaskiego na przykładzie książek z 2015 roku, w: Regionalizm literacki - historia i pamięć, red. Z. Chojnowski, E. Rybicka, Kraków 2017.
.
Fabryka Silesia” 2012/1 (numer monograficzny)
„Teksty Drugie” 4,2014 (numer monograficzny)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: