Kultura żywego słowa 340-PS2-1KZS
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy specjalnościowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: rok I, semestr zimowy
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 godz. konwersatorium
Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, prezentacja, ćwiczenia praktyczne
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach (15 godz.) – 1 pkt
przygotowanie do zajęć (10 godz.) – 0,5 pkt
przygotowanie do wygłoszenia mowy (10 godz.) – 0,5 pkt
ŁĄCZNIE 35 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela - 2 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych - 2 ECTS
zajęcia praktyczne - 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W1. Student potrafi wymienić cechy dobrego i słabego mówcy/wystąpienia publicznego. KA7 WGK2
W zakresie umiejętności:
U1. Student potrafi rozróżniać wymowę ze względu na stopień jej staranność i kontekst. KA7 UWKOU2
U2. Student potrafi przygotować, zgodnie z normą mówionej polszczyzny oficjalnej, wypowiedź na dowolny temat, przestrzegając zasad grzeczności językowej i kultury dyskusji. KA7 UWKOU3
W zakresie postaw społecznych:
K1. Student potrafi zaplanować etapy pracy nad przygotowaniem do wygłoszenia dłuższego wystąpienia. KK02
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, wystąpienie, prezentacje).
Kryteria oceniania
Dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, interpretacja głosowa różnorodnych tekstów, krytyczna ocena i analiza wypowiedzi.
Zaliczenie z oceną.
Wystąpienie (wygłoszenie mowy na wybrany przez studenta nośny społecznie temat):
- na ocenę dostateczną: student samodzielnie formułuje temat wystąpienia, dobiera odpowiednie argumenty i prezentuje swoją wypowiedź na forum;
- na ocenę dobrą: student samodzielnie formułuje temat wystąpienia, dobiera odpowiednie argumenty, poprawnie wygłasza mowę i odpowiada na pytania słuchaczy;
- na ocenę bardzo dobrą: student samodzielnie formułuje temat wystąpienia, dobiera odpowiednie argumenty, poprawnie wygłasza mowę zgodnie z zasadami starannej wymowy, uwzględniając wartość swojego wystąpienia, a ponadto odpowiada na pytania słuchaczy. Stosuje materiały poglądowe, np. w formie prezentacji multimedialnej.
Literatura
Detz J., Sztuka przemawiania. Nie co mówić, ale jak mówić, Gdańsk 2004.
Mikuta M., Kultura żywego słowa, Częstochowa 2001.
Karczmarczuk B., Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 2012.
Kram J., Zarys kultury żywego słowa, Warszawa 1996.
Lemmermann H., Szkoła retoryki, Wrocław 1995.
Kotlarczyk M., Sztuka żywego słowa, Lublin 2010.
Audiobooki
Słowniki wymowy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: