Opracowanie językowe tekstu 340-PS2-1OJTE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo / językoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok studiów, I stopień, semestr 4
Wymagania wstępne: zaliczone zajęcia z kultury języka, praktycznej stylistyki
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 28, laboratorium
Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, prezentacja
Punkty ECTS: 3 (w semestrze 4-tym, w semestrze zimowym i letnim - 6)
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach - 28
zapoznanie się z lekturami - 30
przygotowanie indywidualnych zadań na zajęcia- 16
przygotowanie projektu zespołowego - 10
konsultacje - 8
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 36 godz. ( 1,25 ECTS), zajęcia praktyczne 26 godz. (1 ECTS)
W ramach zajęć realizowane są następujące zagadnienia (jako element zadań praktycznych):
1) różne aspekty pracy redaktora i korektora
2) redakcja i korekta tekstów rozmaitych gatunków,
3) krytyczna analiza tekstów,
4) metody pracy nad tekstem (redakcja i korekta),
5) wyznaczniki gatunkowe i stylowe,
6) podstawowe zasady składu,
7) samodzielne formułowanie tekstów.
W cyklu 2022:
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pracy z tekstem: jego korekty, redakcji, analizy krytycznej, dyskusji nad nim, a także samodzielnego pisania tekstów (m.in. naukowych, publicystycznych, retorycznych, użytkowych, urzędowych). Na każdych zajęciach student poznaje teoretyczne aspekty bieżącej pracy, samodzielnie realizuje zaplanowane zadanie: dokonuje korekty, redakcji tekstu, dyskutuje nad możliwą edycją tekstu, proponuje własne rozwiązania i argumentuje ich wybór, realizuje projekt zespołowy. |
W cyklu 2023:
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pracy z tekstem: jego korekty, redakcji, analizy krytycznej, dyskusji nad nim, a także samodzielnego pisania tekstów (m.in. naukowych, publicystycznych, retorycznych, użytkowych, urzędowych). Na każdych zajęciach student poznaje teoretyczne aspekty bieżącej pracy, samodzielnie realizuje zaplanowane zadanie: dokonuje korekty, redakcji tekstu, dyskutuje nad możliwą edycją tekstu, proponuje własne rozwiązania i argumentuje ich wybór, realizuje projekt zespołowy. |
W cyklu 2024:
Zajęcia mają na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie pracy z tekstem: jego korekty, redakcji, analizy krytycznej, dyskusji nad nim, a także samodzielnego pisania tekstów (m.in. naukowych, publicystycznych, retorycznych, użytkowych, urzędowych). Na każdych zajęciach student poznaje teoretyczne aspekty bieżącej pracy, samodzielnie realizuje zaplanowane zadanie: dokonuje korekty, redakcji tekstu, dyskutuje nad możliwą edycją tekstu, proponuje własne rozwiązania i argumentuje ich wybór, realizuje projekt zespołowy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Praktyczna stylistyka cz. 2
Praktyczna stylistyka cz.1
Redakcja i korekta językowa (warsztaty)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_KKO2 - student potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
KA7_WK1 - student posiada wiedzę o faktycznych i potencjalnych relacjach między rożnymi dyscyplinami naukowymi w ramach dziedziny nauk humanistycznych.
KA7_WK2 - student zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
KA7_WGK2 - student posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.
KA7_UWKOU2 - student analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
KA7_KKO1 - student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
KA7_KOR1- student jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej.
KA7_KOR2 - student dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywność podczas zajęć (uczestnictwo w dyskusji), wykonanie pisemnych zadań indywidualnych, projekt zespołowy.
Literatura
1. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
2. Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
3. Saloni Z., O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” Kwartalnik PAN, 2005, nr 4, s. 71-96.
4. Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa 2008.
5. Słownik ortograficzny języka polskiego PWN
6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.
Inne słowniki ortograficzne, frazeologiczne, wyrazów bliskoznacznych, portale i strony internetowe
Literatura uzupełniająca
7. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
8. Polański E., Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego LX, 2004, s. 29-46
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997 (cz. I. Analiza gier, s. 7-50). Bolecki W., Modalność – literaturoznawstwo i kognitywizm, „Teksty Drugie“ 2001, nr 5, http://rcin.org.pl/Content/57877/WA248_72417_P-I-2524_bolecki-modalnosc_o.pdf |
W cyklu 2023:
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997 (cz. I. Analiza gier, s. 7-50). Bolecki W., Modalność – literaturoznawstwo i kognitywizm, „Teksty Drugie“ 2001, nr 5, http://rcin.org.pl/Content/57877/WA248_72417_P-I-2524_bolecki-modalnosc_o.pdf |
W cyklu 2024:
Literatura obowiązkowa: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997 (cz. I. Analiza gier, s. 7-50). Bolecki W., Modalność – literaturoznawstwo i kognitywizm, „Teksty Drugie“ 2001, nr 5, http://rcin.org.pl/Content/57877/WA248_72417_P-I-2524_bolecki-modalnosc_o.pdf |
Uwagi
W cyklu 2022:
Student może mieć dwie nieobecności w semestrze bez konieczności ich zaliczania. Każda kolejna nieobecność wymaga samodzielnego opracowania przez studenta pominiętych zagadnień i przedstawienia swojej wiedzy prowadzącemu podczas konsultacji. |
W cyklu 2023:
Student może mieć dwie nieobecności w semestrze bez konieczności ich zaliczania. Każda kolejna nieobecność wymaga samodzielnego opracowania przez studenta pominiętych zagadnień i przedstawienia swojej wiedzy prowadzącemu podczas konsultacji. |
W cyklu 2024:
Student może mieć dwie nieobecności w semestrze bez konieczności ich zaliczania. Każda kolejna nieobecność wymaga samodzielnego opracowania przez studenta pominiętych zagadnień i przedstawienia swojej wiedzy prowadzącemu podczas konsultacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: