Seminarium magisterskie etap 1 340-PS2-1SEMM10
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotów: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godzin.
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, dyskusja, prezentacje studentów
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w seminarium - 60 godzin 2 ECTS
przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 120 godzin 4 ECTS
pisanie pracy – 60 godzin 2 ECTS
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (90 godz. 3 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (150 godzin 5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk filologicznych Zna terminologię nauk filologicznych na poziomie rozszerzonym. (FP2_W01)
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji,
wartościowania i problematyzowania komunikatów i tekstów właściwych dla tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie filologii polski (FP2_W07)
Umiejętności
Student potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną lub ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, merytorycznego argumentowania, specjalistycznej terminologii oraz poglądów innych autorów (FP2_U06, FP2_UO9)
Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i różnych mediach. (FP2_U07)
Kompetencje społeczne
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania. (FP2_K03)
Kryteria oceniania
Konsultacje, dyskuje
Literatura
1. Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1997;
2. Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990;
3. O definicjach i definiowaniu, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1993;
4. Profilowanie w języku i tekście, pod red. J. Bartmińskiego i R. Tokarskiego, Lublin 1998;
5. Punkt widzenia w języku i w kulturze, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej i R. Nycza, Lublin 2004;
6. Grzegorczykowa R. Teoretyczne i metodologiczne problemy semantyki w perspektywie tzw. kognitywnej teorii języka, [w:]. Studia semantyczne, pod red. R. Grzegorczykowej i Z. Zaron, Warszawa 1993;
7. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2001;
8. Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996;
9. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Krakow 2001;
10. Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995;
11. Marody M., 1987, Technologie intelektu. Językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Warszawa 1987;
12. Przeszłość w językowym obrazie świata, pod red. A Pajdzińskiej., P. Krzyżanowskiego, Lublin 1999;
13. Pajdzińska A. i Tokarski R., Językowy obraz świata - konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” 1996, 4;
14. Semantyka tekstu artystycznego, pod red. A. Pajdzińskiej i R. Tokarskiego, Lublin 2001;
15. Język w kręgu wartości, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2003;
16. Relatywizm w języku i kulturze, pod red. A. Pajdzińskiej i R. Tokarskiego, Lublin 2010.
17. Sapir E. Kultura, język, osobowość, Warszawa 1979; Tabakowska E.,
18. Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995;
19. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993;
20. Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 1995;
21. Whorf B. L. Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 1982;
22. Wierzbicka Anna, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: