Seminarium magisterskie etap 1 340-PS2-1SEMM4
Zajęcia mają charakter zindywidualizowanych konsultacji dla studentów podejmujących wysiłek napisania i obrony pracy magisterskiej.
Każdy ze studentów ma inne nastawienie do problematyki. Zakres konsultacji obejmuje szczegółowe problemy, które pojawiają się przy opracowaniu tematów. Wchodzą tu w grę związki literatury z polityką, życiem społecznym, nauką i ekonomią w odniesieniu do kultury polskiej II połowy XIX wieku. Konsultacje obejmują także zagadnienia szeroko pojętej komparatystyki - od zagadnień typowo filologicznych po relacje inter - i transkulturowe.
W cyklu 2022:
Seminarium magisterskie - konsultacje dla studentów z samodzielnym pracownikiem nauki prowadzone są w celu: |
W cyklu 2023:
Seminarium magisterskie - konsultacje dla studentów z samodzielnym pracownikiem nauki prowadzone są w celu: |
W cyklu 2024:
Seminarium magisterskie - konsultacje dla studentów z samodzielnym pracownikiem nauki prowadzone są w celu: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA
1. nazwać, opisać, poddać analizie i refleksji proces historycznoliteracki, kontekst filozoficzny, kierunki rozwoju światopoglądu modernizmu polskiego i europejskiego.
2. poddać interpretacji teksty literackie przełomu XIX i XX wieku ze wskazaniem na ich kontekst kulturowy i wynikające z niego założenia i efekty światopoglądowe.
3. wskazać na specyfikę znaczeniową, ramy periodyzacyjne, możliwości kwalifikacji literatury i kultury polskiego modernizmu i europejskich modernizmów.
W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIĘJĘTNOŚCI
4. zgromadzić bibliografię do opracowywanego tematu, przygotować konspekt i przygotować wypowiedź prezentacyjną związaną z wybranym przez niego zagadnieniem (wynikającym z problematyki seminarium), utrzymaną w formie właściwej dla tego typu wypowiedzi naukowej.
5. weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, a także prezentacji uczestników seminarium.
6. rozumieć znaczenie dyskusji i dialogu jako niezbywalnych umiejętności kształtowania procesu rozumienia i budowania wspólnoty myśli humanisty.
7. oceniać różnorodne metodologie badań, metody badań, specyfikę tekstu teoretycznego wynikającego z czasu jego powstania i uwarunkowań historycznych, światopoglądowych, szkoły badawczej.
W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA POSTAWY
8. rozmieć znaczenie tradycji i długiego trwania kultury jako niezbywalnych elementów kształtowania tożsamości Polaka i Europejczyka.
9. kształtować społeczne postawy humanisty.
10. wskazywać na wzorce tożsamościowe w literaturze modernizmu kształtujące światopogląd epoki, które przyczyniły się do zmiany paradygmatu etycznego w kulturze współczesnej.
Kryteria oceniania
dyskusja, analiza i interpretacja badanych tekstów;
wersyfikacja postępów w pisaniu rozprawy magisterskiej
Literatura
1. H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010.
2. P. Bourdieu, Reguły sztuki, przeł. A. Zawadzki, Kraków 2001;
3. P. Bourdieu, Teoria obiektow kulturowych, w: Odkrywanie modernizmu, red. 4. R. Nycz, Kraków 1998.
5. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2001;
6. F. Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne, Katowice 2015;
7. R. Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Wołowiec 2016; Wiele tytułów, Wołowiec 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: