Seminarium magisterskie etap 1 340-PS2-1SEMM7
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.
2. Forma studiów: Stacjonarne.
3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.
4. Rok III, semestr 5.
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
6. Rodzaj zajęć:.
7. Wymagania wstępne: brak
8. Liczba godzin: 15 h
10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, analiza tekstów.
11. Zaliczenie zajęć: ocena wystawiana jest na postawie 1/systematycznego przygotowywania kolejnych punktów i rozdziałów pracy licencjackiej oraz 2/jej ostatecznej wersji.
Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
12. Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne).
Przygotowanie do seminarium: 30 h
przygotowanie pracy licencjackiej - 170 godzin,
konsultacje - 5 godzin
Razem: 220 h.
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 20 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 200 h - 7 punkty ECTS.
Zakres tematyczny:
1. Standardy pracy licencjsckiej – formalne i treściowe. Umiejętności i kompetencje potrzebne do zrealizowania zadania.
2. Określenie zakresu pracy i robocze sformułowanie tematu.
3. Przygotowanie warsztatu pracy, pisanie pracy jako zadanie logistyczne, rozkład poszczególnych czynności w czasie.
4. Zakres i funkcje literatury przedmiotu. Jak przygotować stan badań?
5. Kwerenda biblioteczna i internetowa, rodzaje źródeł, wstępna bibliografia.
6. Dzieło literackie – procedury interpretacyjne.
7. Lektura tekstu naukowego i sposoby jego wykorzystania: streszczenie, operowanie parafrazą i cytatem, funkcja przypisu i jego prawidłowy zapis.
8. Świadomość metodologiczna.
9. Interdyscyplinarność.
10. Sporządzanie stanu badań i jego prezentacja ustna oraz pisemna.
W cyklu 2022:
Zagadnienia dot. aspektu formalnego: 1. Standardy pracy magisterskiej. Umiejętności i kompetencje potrzebne do zrealizowania zadania. Zakres tematyczny seminarium (proponowane uczestnikom zagadnienia): Dyskursy ezoteryczne: nowe metody badań (na wybranych przykładach). |
W cyklu 2023:
Zagadnienia dot. aspektu formalnego: 1. Standardy pracy magisterskiej. Umiejętności i kompetencje potrzebne do zrealizowania zadania. Zakres tematyczny seminarium (proponowane uczestnikom zagadnienia): Dyskursy ezoteryczne: nowe metody badań (na wybranych przykładach). |
W cyklu 2024:
Zagadnienia dot. aspektu formalnego: 1. Standardy pracy magisterskiej. Umiejętności i kompetencje potrzebne do zrealizowania zadania. Zakres tematyczny seminarium (proponowane uczestnikom zagadnienia): Dyskursy ezoteryczne: nowe metody badań (na wybranych przykładach). |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (charakteryzuje metody badań tekstów literackich i tekstów z wątkami ezoterycznymi, umiejscawia dany tekst krytyczny/teoretyczny w kontekście ideowo-artystycznym i społeczno-politycznym)
– P7S_WG – KA7_WG2
- definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, teoretycznoliterackiej, historycznoliterackiej, na poziomie rozszerzonym, z uwzględnieniem kontekstów (definiuje pojęcia „ezoteryka”, „Western esotericism”, „ezoteryczny”, „hermetyczny”, „astrologia”, „wiedza alternatywna”, „duchowość alternatywna”, „dyskurs”, „dyskurs ezoteryczny”)
– P7S_WGK – KA7_WGK1
- posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych (wskazuje podstawowe cechy tekstów inspirowanych ezoteryką i duchowością alternatywną, dostrzega cechy świadczące o mieszaniu się dyskursów naukowego, literackiego, religijnego i ezoterycznego, wskazuje na źródła tych procesów)
– P7S_WGK – KA7_WGK2
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
- formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie (potrafi scharakteryzować metody badania dyskursu ezoterycznego/tekstów ezoterycznych i najważniejsze podejścia badawcze, podaje autorów istotnych opracowań i ich argumenty, i ustosunkowuje się do poszczególnych ujęć, podsumowuje problemy z określeniem obszaru studiów oraz wypracowaniem jednolitej terminologii)
– P7S_UWKOU – KA7_UWKOU1
- analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa (wymienia polskich autorów odwołujących się do ezoteryki w XIX i XX wieku, łączy dane dzieła z nurtami artystycznymi i ideowymi, rekonstruuje fazy zainteresowania ezoteryką w Polsce, wskazuje najważniejszych przedstawicieli tej tradycji myślenia i zafascynowanych nią twórców, wyjaśnia przyczyny nieobecności, a później gwałtownej popularności ezoteryki w Polsce, podaje nazwy instytucji ważnych dla jej rozwoju)
– P7S_UWKOU – KA7_UWKOU2
- potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje fragmenty pracy magisterskiej)
– P7S_UWKOU – KA7_UWKOU3
- potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii
– P7S_UWKOU – KA7_UWKOU4
- potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z różnorodnych źródeł internetowych, także obcojęzycznych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i czasopism oraz portalo specjalistycznych)
– FP2_U03 – H2A_U03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
- potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje pracę magisterską, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego oraz na podstawie własnych kwerend)
– P7S_KKO – KA7_KKO2
- jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialność za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczy dyskusji, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom seminarium)
– P7S_KOR – KA7_KOR1
- dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej
– P7S_KOR – KA7_KOR2
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest obecność na zajęciach, przedstawienie bibliografii, konspektu oraz wstępnego rozdziału pracy. Nieobecność na więcej niż 4 godzinach zajęć wymaga usprawiedliwienia (zaświadczenie lekarskie, zaświadczenie urzędowe o ważnych powodach nieobecności).
Literatura
Technika pisania
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2008
A. Wiszniewski, Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994
K. Wojcik, Piszę akademicką pracę promocyjną : licencjacką, magisterską, doktorską, Warszawa 2012
W cyklu 2022:
Technika pisania U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007 Literatura dot. tematyki seminarium: M. Białoszewski, Tajny dziennik, Kraków 2012. |
W cyklu 2023:
Technika pisania U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007 Literatura dot. tematyki seminarium: M. Białoszewski, Tajny dziennik, Kraków 2012. |
W cyklu 2024:
Technika pisania U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007 Literatura dot. tematyki seminarium: M. Białoszewski, Tajny dziennik, Kraków 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: