Wybrane zagadnienia z historii języka polskiego 340-PS2-2HJPH
Jedno spotkanie odpowiada dwóm godzinom lekcyjnym.
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu.
Świadomość językowa a świadomość lingwistyczna. Bariera językowa a odbiór tekstu literackiego.
2. O pograniczu literaturoznawstwa i językoznawstwa w perspektywie diachronicznej.
3. Metafora a zróżnicowanie pragamtyczno-językowe tekstu w perspektywie diachronicznej.
4-6. Stylizacja językowa tekstu artystycznego – typy stylizacji i ich realizacje literackie.
7-10. Pisarze jako językoznawcy.
11. Joachim Lelewel jako językoznawca.
12. Zygmunt Gloger jako językoznawca.
13. Rola Jana Karłowicza w dziejach polskiego językoznawstwa
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy. Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo. II rok FP II stopnia, semestr 4. |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy. Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo. II rok FP II stopnia, semestr 3. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu gramatyki opisowej i historycznej języka polskiego, semantyki i pragmatyki językowej, leksykologii i leksykografii. |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Przedmiot obowiązkowy. Dziedzina: nauki humanistyczne, dyscyplina: językoznawstwo. II rok FP II stopnia, semestr 3. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu gramatyki opisowej i historycznej języka polskiego, semantyki i pragmatyki językowej, leksykologii i leksykografii. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Student:
1. Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów właściwych dla tradycji badawczej w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
2. Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych.
3. Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i fuzytowy) z uwzględnienie aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa i językoznawstwa.
4. Potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii.
5. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
6. Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny - najprawdopodobniej w formie zdalnej - po zrealizowaniu cyklu zajęć.
Literatura
Bajerowa I., Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003.
Decyk-Zięba W., Dubisz S., Teksty staropolskie. Analizy i interpretacje, Warszawa 2003.
Dubisz S., Język. Historia. Kultura, cz. 1, Warszawa 2002, cz. 2, Warszawa 2007, cz. 3, Warszawa 2012.
Dubisz S., Między dawnymi a nowymi laty. Eseje o języku, Warszawa 1985.
Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, M. Kucała, wyd. 3, Wrocław 1999.
Klemensiewicz Z., Historia języka polskiego, Warszawa 1974.
Rozprawy o historii języka polskiego, red. S. Borawski, Zielona Góra 2005.
Skubalanka T., 2001, Podstawy analizy stylistycznej. Rozważania o metodzie, Lublin.
Skubalanka T., Historyczna stylistyka. Przekroje, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1984.
Skubalanka T., O stylu poetyckim i innych stylach. Studia i szkice teoretyczne, Lublin 1995.
Sokólska U., O, mowo polska, ty ziele rodzime... Wokół refleksji nad kształtem polszczyzny, Białystok 2017.
Taszycki W. , Obrońcy języka polskiego, Wrocław 1953.
Taszycki W., Najdawniejsze zabytki języka polskiego, Wrocław 1975.
Urbańczyk S., Prace z dziejów języka polskiego, Wrocław 1979.
Walczak B., Między snobizmem i modą a potrzebami języka, czyli o wyrazach obcego pochodzenia w polszczyźnie, Poznań 1978.
Walczak B., Słownik wileński na tle dziejów polskiej leksykografii, Poznań 1991.
Walczak B., Zarys dziejów języka polskiego, wyd. 2, Wrocław 1999.
Wierzbicka A., Język-umysł-kultura, Warszawa 1999.
Wilkoń A., Dzieje języka artystycznego w Polsce, Kraków 2002.
Wilkoń A., Język artystyczny, Katowice 1999.
Wiśniewska H., Polszczyzna przez wieki, Łódź 2009.
Wydra W., W. Rzepka, Chrestomatia staropolska: teksty do roku 1543, Wrocław 1995.
Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1999.
W cyklu 2023:
Bajerowa I., Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003. |
W cyklu 2024:
Bajerowa I., Zarys historii języka polskiego 1939-2000, Warszawa 2003. |
Uwagi
W cyklu 2022:
Z uwagi na pandemię zajęcia prowadzone zdalnie. Egzamin również - jeśli nie zmieni się sytuacja - zostanie przeprowadzony zdalnie. |
W cyklu 2023:
Weryfikacja oczekiwanych efektów kształcenia: prowokowanie studentów do zabierania głosu podczas wykładu; egzamin ustny. |
W cyklu 2024:
Weryfikacja oczekiwanych efektów kształcenia: prowokowanie studentów do zabierania głosu podczas wykładu; egzamin ustny. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: