Konwersatorium "Wychodzenie z cienia: Pisarstwo kobiet w XIX i XX wieku " 340-PS2-2KON2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot monograficzny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski, Literatura XX i XXI wieku), antropologia literatury
Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)
Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, samodzielna lektura, projekty (referaty, prezentacje itp.)
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,
zapoznanie z literaturą - 34 godzin,
przygotowanie pracy zaliczeniowej/projektu typu prezentacja lub referat - 10 godzin,
konsultacje - 2 godziny
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 44 godziny (1,5 ECTS)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
- definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym (potrafi zdefiniować pojęcia „literatura dla kobiet” i „literatura kobieca” oraz ich konteksty historyczno-kulturowe, wyjaśnić przyczyny kontrowersji terminologicznych)
– FP2_W02 – FP2_W02
- charakteryzuje w sposób pogłębiony proces historycznoliteracki, w odniesieniu do kontekstów społecznych i historycznych (potrafi zrekonstruować ważniejsze etapy rozwoju pisarstwa kobiet w Polsce, przemian krytyki literackiej i mentalności oraz powiązać te zjawiska z wydarzeniami społeczno-politycznymi)
– FP2_W07 – H2A_W04
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
- analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego
(rekonstruuje ważniejsze fazy rozwoju polskiej literatury dla kobiet i literatury „kobiecej”, wskazuje najważniejsze autorki, wyjaśnia przyczyny bujnego rozwoju pisarstwa kobiet w okresie międzywojennym, ocenia reakcje krytyków na to zjawisko, wskazuje powody „tąpnięcia”, czyli przerwania tradycji wielogatunkowego piśmiennictwa kobiecego po roku 1939, oraz jego skutki)
– FP2_U02 – H2A_U02
- potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury oraz języka (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z takich źródeł, jak: Wielkopolski Słownik Pisarek, Baza „Archiwum kobiet: Piszące”, portal FemBio, z zasobów cyfrowych BN i innych bibliotek cyfrowych, jak ProQuest Ebook Central, z portali FemBio, WOMEN IN THE HISTORY OF EUROPE itp.)
– FP2_U03 – H2A_U03
- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach (potrafi scharakteryzować metody badania literatury kobiecej, podać ważniejsze opracowania, nazwiska badaczek i badaczy oraz główne punkty ich koncepcji, i ustosunkować się do nich)
– FP2_U08 – H2A_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
- jest przygotowany do współdziałania w grupie oraz do tworzenia skutecznych komunikatów użytkowych z nastawieniem na potrzeby odbiorców i z uwzględnieniem ich kompetencji (przewodniczy dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach)
– FP2_K01 – H2A_K02
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z istniejących opracowań oraz na podstawie własnych kwerend)
– FP2_K02 – H2A_K03
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji).
Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z prezentacji (referat, prezentacja PP itd.), indywidualnej lub w grupie, na wybrany temat dotyczący problematyki kursu – warunki i temat muszą być uzgodnione z prowadzącym.
Dopuszczalna jest nieobecność nieusprawiedliwiona na 1 spotkaniu (2-godzinym). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itd.), a opanowany samodzielnie materiał z tych zajęć zaliczyć podczas konsultacji z prowadzącym lub w innej formie ustalonej z wykładowcą (prezentacja, krótka wypowiedź pisemna itd.).
Literatura
G. Borkowska, Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej, Warszawa 1996.
G. Borkowska, Metafora drożdży. Co to jest literatura/ poezja kobieca, w: Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie – antologia szkiców, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.
K. Budrowska, Kobieta w procesie literackiego komunikowania. Rozważania teoretycznoliterackie i nie tylko, „Teksty Drugie” 2004, nr 1.
H. Filipowicz, Przeciw „literaturze kobiecej”, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6.
A. Górnicka-Boratyńska, Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939 (dowolne wydanie).
D. Kałwa, Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych, Kraków 2001.
K. Kłosińska, Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej, Kraków 1999.
E. Kraskowska, O tak zwanej „kobiecości” jako konwencji literackiej, w: Krytyka feministyczna. Siostra teorii i historii literatury, red. G. Borkowska, L. Sikorska, Warszawa 2000, s. 200–212.
Polskie pisarstwo kobiet w wieku XX: procesy i gatunki, sytuacje i tematy, red. E. Kraskowska i B. Kaniewska, Poznań 2015.
E. Mandal, Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, Katowice 2004.
A. Nasiłowska, Domino. Traktat o narodzinach, Warszawa 1995.
E. Orzeszkowa, Kilka słów o kobietach, Lwów 1873.
M. Podraza-Kwiatkowska, Młodopolska femina: garść uwag, „Teksty Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 36–53.
S. Walczewska, Damy, rycerze i feministki (dowolne wydanie).
M. Woźniakiewicz-Dziadosz, Dzieje przyjaźni entuzjastek w świetle listów Narcyzy Żmichowskiej do Bibianny Moraczewskiej, Annales UMCS, Sectio FF 2002/2003, s. 1–12.
K. Tańska-Hoffmanowa, Pamiątka po dobrej matce, Warszawa 1819.
A. Zawiszewska, Ster pod redakcją Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit - Lwów 1895–1897 (z antologią i bibliografią zawartości), Szczecin 2018.
A. Zawiszewska, Życie świadome. O nowoczesnej prozie intelektualnej Ireny Krzywickiej, Szczecin 2011.
Uwagi
W cyklu 2022:
Zajęcia odbywają się w środy, w godzinach 13.15-45. |
W cyklu 2023:
Zajęcia odbywają się w środy, w godzinach 13.15-45. |
W cyklu 2024:
Zajęcia odbywają się w środy, w godzinach 13.15-45. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: