Teorie komunikacji społecznej 340-PS2-2KST
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy; Moduł 19 - specjalność publicystyczno-dziennikarska
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok filologii polskiej IIº
Wymagania wstępne: preferowane studia polonistyczne pierwszego stopnia, kulturoznawstwo lub pedagogika, ewentualnie prawo i psychologia
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h - wykład
Metody dydaktyczne: podające w postaci prezentacji multimedialnych przygotowanych przez prowadzącego
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 15 h (0,5 pkt ECTS); przygotowanie do zajęć - 10 h (0,25pkt ECTS); przygotowanie do egzaminu i obecność na nim - 20 h (0,75 pkt ECTS); konsultacje - 15 h (0,5 pktECTS). Razem 60 h
Wskaźniki ilościowe: nakład pacy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 15 h (= 0,5 pkt ECTS); zajęcia praktyczne 30 h (1 pkt ECTS) - o charakterze konsultacyjnym - 15 h (= 0,5 pkt ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa (FP2_W06: H2A_W04);ma poszerzoną wiedzę o terminologii i metodologii badań w danej dziedzinie (FP2_W09: H2A_W05); ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (FP2_W13: H2A_W09); potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (FP2_U01: H2A_U02); interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą i językiem(FP2_K05:H2A_K06).
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne.
Warunkiem zaliczenia nieobecności jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz zreferowanie zagadnień podczas dyżuru osoby prowadzącej zajęcia.
W przypadku 5 i więcej nieobecności prowadzący zajęcia może podjąć decyzję o niezaliczeniu przedmiotu.
Literatura
1. J. Austin, How to Do Things with Words, przekład polski, [w:] Mówienie i poznanie. Rozprawy i wykłady filologiczne, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.
2. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Upowszechnianie Nauki - Oświata "UN-O", Warszawa 2000.
3. A. Brodzka, M. Hopfinger, J. Lalewicz (red.), Problemy wiedzy o kulturze, Warszawa 1986.
4. D. Hymes, Socjolingwistyka i etnografia mówienia, tłum. K. Biskupski, [w:] Język i społeczeństwo, pod red. M. Głowińskiego, Warszawa 1980.
5. R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak, Przemoc w języku mediów? Analiza semantyczna i pragmatyczna audycji radiowych, UMCS, Lublin 2004.
6. T. Goban-Klans, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
7. J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2007.
8. A. Wierzbicka, Język –umysł–kultura. Wybór prac, pod red. J. Bartmińskiego, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: