Literatura pozytywizmu i Młodej Polski 340-PS2-2LPMP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy, dotyczącej literatury lat 1890-1918 oraz wyrobienie umiejętności interpretacji utworów literackich epoki, należących do różnych prądów estetycznych, filozoficznych i politycznych. Po skończonym cyklu zajęć student powinien umieć:
WIEDZA
1. określić i opisać rygory młodopolskiej wypowiedzi literackiej,
2. wskazać w wybranych utworach podstawowe dylematy epoki;
UMIEJĘTNOŚCI:
3. odnaleźć oraz zastosować do lektury utworów literackich polskiego modernizmu "wewnętrzne" kategorie epoki,
4. sproblematyzować refleksję zawartą w utworze w kontekście kluczowych dla jej literackiej świadomości nurtów światopoglądowych, filozoficznych i estetycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
5. współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Literatura
1. Anna Janicka, Literatura i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: Pozytywizm i „obrzeża”, Białystok 2015.
2. Eugenia Łoch, Wokół modernizmu. Studia o literaturze XIX i XX wieku, Lublin 1996.
3. Czytanie Modernizmu, Studia pod redakcją Marii Jolanty Olszewskiej i Grzegorza Bąbiaka, Warszawa 2004.
4. Lektury polonistyczne. Pozytywizm-Młoda Polska, tom pierwszy, pod red. Stanisława Grzeszczuka, Kraków 1998.
5. Jan Tomkowski, Mój Pozytywizm, Warszawa 1993.
6. Jan Tomkowski, Młoda Polska, Warszawa 2001.
7. Henryk Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 1996.
8. Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1996.
9. Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. M. Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000.
10. Hanna Ratuszna, „Błysk obrazu”. Z zagadnień krótkich form narracyjnych w literaturze Młodej Polski, Toruń 2009.
11. Anna Czabanowska-Wróbel, Baśń w Młodej Polsce, Kraków 1996.
12. Maria Jolanta Olszewska, Stefan Żeromski. Spotkania, Warszawa 2015.
13. Dariusz Piechota, Pozytywistów spotkania z naturą. Szkice ekokrytyczne, Gdańsk 2018.
14. Anna Janicka, Sprawa Zapolskiej. Skandale i polemiki, Białystok 2015.
15. Gabriela Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Kraków 2008.
16. Iwona E. Rusek, Pragnienie-Symbol-Mit. Studium o Próchnie Wacława Berenta, Warszawa 2013.
17. Wojciech Gutowski, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Bydgoszcz 2013.
18. Maria Podraza-Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.
19. Programy i dyskusje literackie okresu Pozytywizmu, oprac. Janina Kulczycka-Saloni, Wrocław 1995.
20. Tomasz Weiss, Cyganeria Młodej Polski, Kraków 1970.
21. Jadwiga Zacharska, Filister w prozie fabularnej Młodej Polski, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: