Literatura wśród innych sztuk 340-PS2-2LWIS
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości
regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli.
W cyklu 2022:
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
W cyklu 2023:
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
W cyklu 2024:
Dzięki ćwiczeniom student jest dobrze zorientowany w literaturze obcej i polskiej, zna zarówno jej kanony, jak też najnowsze propozycje, rozumie mechanizmy rynku czytelniczego i zróżnicowane potrzeby odbiorców, zwłaszcza w warunkach kultury pogranicza. Jest zorientowany we współczesnym życiu literackim i artystycznym. Potrafi formułować krytyczne i wartościujące sądy na temat literatury, ma świadomość jej kulturowych determinant. Rozumie związek literatury z miejscem, ich wzajemne oddziaływanie (tekst jako zapis miejsca, forma pamięci, narzędzie kreacji i kształtowania genius loci), dostrzega performatywny potencjał sztuki i jej znaczenie dla rozwoju oraz tożsamości regionów. Traktuje pograniczność (kulturową, językową, terytorialną, etniczną, estetyczną) jako źródło inspiracji, problematyzuje jej różne przejawy, pozytywne i negatywne aspekty. Ma świadomość złożonych relacji, jakie łączą książkę – jeden z nośników literatury – z nowymi mediami, wykorzystuje ich możliwości dla pogłębiania i krzewienia kompetencji humanistycznych. Potrafi analizować literaturę w kontekście innych sztuk (teatr, sztuki wizualne, muzyka) oraz zjawiska sytuujące się na pograniczach literatury. Potrafi myśleć kreatywnie, współpracować z różnymi instytucjami, działać w grupie. Dysponuje umiejętnością przekładania wiedzy, erudycji, sprawności intelektualnej i językowej na konkretne, przynoszące korzyści (w wymiarze indywidualnym i społecznym) działania. Ma świadomość niezbędności wiedzy o literaturze i kulturze regionu w edukacji szkolnej różnych szczebli. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
FP2_W09, FP2_W11
FP2_U02, FP2_U05, FP2_U06, FP2_U09
FP2_K05
Kryteria oceniania
Ćwiczenia; ocena ciągła podczas ćwiczeń, student przygotowuje ustne wypowiedzi, referaty, lektura - te elementy stanowić będą podstawę oceny zaliczeniowej.
Literatura
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978;
Dziadek A., Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004;
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004;
Miejsca wspólne. Szkice o komunikacji literackiej i artystycznej, red. E. Balcerzan, S. Wysłołuch, Warszawa 1985;
Pelc J., Słowo i obraz. Na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002;
Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980;
Praz M., Mnemozyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, tłum. W. Jekiel, Gdańsk 2006;
Wysłołuch S., Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994;
Wysłołuch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001;
Podlasie - od "terra incognita" do "white power" : szkice z nowego regionalizmu literackiego / pod redakcją Danuty Zawadzkiej i Marcina Lula, Białystok 2018;
Region a tożsamości transgraniczne : literatura, miejsca, translokacje / redakcja Danuta Zawadzka, Małgorzata Mikołajczak, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Kraków 2016;
W cyklu 2022:
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; |
W cyklu 2023:
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; |
W cyklu 2024:
Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa: psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978; |
Uwagi
W cyklu 2022:
FP2_W09, FP2_W11 |
W cyklu 2023:
FP2_W09, FP2_W11 |
W cyklu 2024:
FP2_W09, FP2_W11 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: