Seminarium magisterskie etap 2 340-PS2-2SEMG3
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne /językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok 2. stopnia, semestr I i II
Wymagania wstępne: semantyka i pragmatyka językowa
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: seminarium - 60 godzin
Metody dydaktyczne:
Metody kształcenia: dyskusja, projekt.
Sposoby weryfikacji: praca dyplomowa, aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, stopień zaangażowania w zbieranie materiałów i pisanie pracy, udział w dyskusjach
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta: 130 godzin
udział w zajęciach: 60 godz.
samodzielne lektury: 30 godzin
przygotowanie do zajęć: 40 godzin
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. godz. (5 ECTS),
zajęcia praktyczne 40 godz. (3 ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice badań nad dyskursem;
2) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania komunikatów medialnych;
3) posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursów społecznych
3) zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KA7_WG1 KA7_WG2 KA7_WK2
Umiejętności:
1) formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji oraz prowadzi dyskusję z innymi badaczami;
2) analizuje ii kontekstowo interpretuje komunikaty medialne z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego;
3) formułuje syntetyczne wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii;
4) Potrafi wykorzystać źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej.
5) Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_UWKOU1 KA7_UWKOU2 KA7_UWKOU3 , KA7_UWOU1
Kompetencje:
1) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
2) określa priorytety służące realizacji zadania badawczego
3) dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_ KOR2 KA7_ KKO1 KA7_KK02
Kryteria oceniania
Bieżąca ocena przygotowania i udziału w dyskusji na zajęciach.
Ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej.
Literatura
1) Dyskurs i jego odmiany, red. B. Witosz i in., Katowice 2016.
2) Szczepankowska I., Integracyjny wymiar współczesnej analizy dyskursu w świetle prac językoznawczej szkoły francuskiej, „Stylistyka” 2014, t. XXIII, s. 31-48.
3) Językowy obraz świata, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 1990;
4) Kreowanie świata w tekstach, pod red. A. M. Lewickiego i R. Tokarskiego, Lublin 1995;
5) J. Labocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008
6) M. Wojtak, Rozłożone gazety, Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Lublin 2015.
7) Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009.
8) I. Loewe, Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów, Katowice 2018.
9) Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko i J. Stasieńko, Wrocław 2005;
10) Język perswazji publicznej, red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka, Poznań 2003;
11) Tekst w mediach, red. K. Michalewski, Łódź 2002.
12) Współczesne analizy dyskursu, red. M. Krauz, S. Gajda, Rzeszów 2005.
13) Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993.
14) Wierzbicka A., Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: