Współczesne edytorstwo - problemy i wyzwania 340-PS2-2WEP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Przedmiot specjalizacyjny
Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska
Rok studiów: II rok II stopnia, II semestr, 15 godzin wykładu
Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny
Metody praktyczne: pokaz, projekt
Zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS - 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładzie – 15 godzin
- konsultacje – 5 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p.
- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Przedmiot specjalizacyjny Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska Rok studiów: II rok II stopnia, I i II semestr, 15 godzin wykładu Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny Metody praktyczne: pokaz, projekt Zaliczenie na ocenę Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładzie – 15 godzin - konsultacje – 5 godzin - przygotowanie do zajęć – 15 godzin - praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p. - niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1.umiejętności: student umie posługiwać się specyficzną terminologią, weryfikacja: egzamin; student umie rozróżniać wydania różnego typu, weryfikacja: egzamin; student umie omówić nowe metodologie edytorskie oraz wzorcowe edycje tekstów literackich; weryfikacja: egzamin;
2.wiedza: student potrafi scharakteryzować podstawowe problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, weryfikacja: egzamin; student potrafi wyróżnić elementy wydań różnego typu, weryfikacja: egzamin;
3. kompetencje społeczne: student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; weryfikacja: warsztaty w bibliotece.
K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
K_W10, K_W11, K_W12 K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Kryteria oceniania
wykład z elementami dyskusji, prezentacja
Kryterium zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz złożenie egzaminu pisemnego.
Literatura
Literatura podstawowa:
K. Górski, Sztuka edytorska. Zarys teorii, Warszawa, 1956
K. Górski, Co należy rozumieć przez wolę autora przy sporządzaniu poprawnej edycji tekstu, Warszawa, 1958
M. Drabczyński, T. Galewski, F. Trzaska, Od rękopisu do książki, Warszawa, 1958
L. Pszczołowska, Utwór wierszowany na warsztacie wydawcy, w: „Pamiętnik Literacki”, 1961,z. 3
Zasady typowego opracowania edytorskiego, opr. zespół pod kier. L. Marszałka, Warszawa, 1962
Tekstologia w krajach słowiańskich, red. K. Górski, Wrocław, 1963
Zasady typowego opracowania edytorskiego naukowych wydawnictw ciągłych, przew.
zespołu. Z. Raube, Warszawa, 1964
D. Lichaćev, Wola autora i dociekliwość badacza, tł. M. R. Mayenowa, Wrocław, 1964
Z. Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, Wrocław, 1969
Problemy edytorstwa. Materiały seminarium zorganizowanego przez PWN, red. H. Bonecki, Warszawa, 1971
L. Marszałek, Edytorstwo publikacji naukowych. Zarys problematyki, Warszawa, 1974
K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa, 1975
J. Tazbir, Edytorskie potknięcia, Gdańsk, 1977
J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa, 1978
J. Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Kraków, 1979
J. Trzynadlowski, Autor, dzieło, wydawca, Wrocław, 1988
P. Kądziela, Projekt edycji „Pism” Kazimierza Wierzyńskiego, w: „Przegląd Humanistyczny” 1989, nr 3, s. 159-169.
Z. Mitosek, O dzieła do rękopisu. O francuskiej krytyce genetycznej, w: Pamiętnik Literacki, 1990, z. 4
Z. Mitosek, Morał i historia (transformacje sensu w genezie „Bram raju” Jerzego Andrzejewskiego), w: „Twórczość 1993, nr 12, s. 85-93.
The literary text in the digital age, ed. By R. J. Finneran, Ann Arbor, 1996
M. Fik, Cenzor jako współautor, W: Literatura i władza, red. wł. wstępne E. Sarnowska – Temeriusz, Warszawa 1996, s. 131-147.
Słownik wydawcy, opr. B. Kalisz, Warszawa,1997
J. Smulski, Trzy redakcje „Władzy” Tadeusza Konwickiego, w: „Pamiętnik Literacki” 1997, z. 4.
T. Drewnowski, Cenzura w PRL a współczesne edytorstwo, W: Autor, tekst, cenzura. Prace na Kongres Slawistów w Krakowie, red. J. Pelc, M. Prejs, Warszawa 1998, s. 13-23.
D. C. Greetham, Theories of the Text, Oxford, New York, 1999
K. Budrowska, Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, w: „Pamiętnik Literacki”, 2006, z. 3, s. 109-121.
R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006
S. Buryła, Edytorskie aspekty twórczości Leopolda Buczkowskiego, w: „Pamiętnik Literacki” 2008, z. 2.
Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
K. Budrowska, Perspektywy edytorskie wynikające z penetracji archiwów cenzury (1948-1958), w: „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 112-121.
Literatura uzupełniająca
- edycje krytyczne do wglądu + wstępy do edycji
- opracowania dotyczące poszczególnych edycji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: