Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 1 340-RK1-1PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 1: MK_1.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2.
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 180 godz. rocznie (laboratorium + egzamin).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: 12.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach (laboratorium): 180 h (7,2 ECTS)
Udział w konsultacjach: 50 h (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 45 h (1,8 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 25 (1 ECTS)
Razem: 300 (12 ECTS).
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 180+50=230, punkty ECTS: 9,2
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 180+50+45+25=300, punkty ECTS: 12.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny. |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny. |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie wszystkich sprawności językowych, tzn. mówienia (wraz z opanowaniem prawidłowej wymowy), pisania, rozumienia ze słuchu, czytania. W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych zadań językowych (tłumaczenie, kontakty z cudzoziemcami, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie pisemnej) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG1, KA6_WG6, KA6_WG7, KA6_UW1, KA6_UW7).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4) .
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) .
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5).
6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Metoda eklektyczna (metoda komunikacyjna, kognitywna, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna).
Ocena semestralna wystawiona na podstawie ocen uzyskanych przez studenta w semestrze - odpowiednio: zimowym i letnim.
Egzamin - letnia sesja egzaminacyjna. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia w semestrze zimowym i letnim.
Literatura
S. Chwatow, R. Hajczuk, Русский язык в бизнесе, Warszawa 2000.
M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko... 1, Poznań 2012.
I. Danecka, Как дела? 3: Добро пожаловать в Россию!, Warszawa 1998.
J. Dobrowolski, 350 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2003.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
A. Gołubiewa, N. Kowalska, J. Ząbkowska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1987.
H. Granatowska, Как дела? 3: В мире прекрасного, Warszawa 1998.
R. Hajczuk, Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002.
M. Jahn, L. Korycińska, Poradnik ortograficzny dla Polaków. Język rosyjski, Warszawa-Kraków 1996.
I. Kabyszewa, K. Kusal, H. Orschel, E. Wedel, Gramatyka rosyjska z ćwiczeniami, Warszawa 2004.
А.И. Кайдалова, И.К. Калинина, Современная русская орфография, Москва 1983.
О.И. Кирьян, А.В. Шевцова, Читаем по-русски. Сборник текстов для чтения по русскому языку для студентов-иностранцев подготовительного отделения ДМО, Сумы 2009.
О.А. Климкович, И.Я. Кураш, Разговорный русский язык: тексты для чтения и обсуждения, ч. 1, Витебск 2013.
N. Kowalska, D. Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.
J. Lubocha-Kruglik, O. Małysa, Gramatyka praktyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Katowice 2014.
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006 (wybrane teksty, wybrane ćwiczenia).
W. Milczarek, Język rosyjski od a do z. Repetytorium. Gramatyka - ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002.
Народные праздники на Руси, сост. С.А. Михайлов, Москва 2004.
S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, cz. 1, Ortografia, Wrocław 1994.
A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. 1, Warszawa 1997.
И.М. Пулькина, Е.Б. Захава-Некрасова, Учебник русского языка для студентов-иностранцев, Москва 1968.
J. Rieger, E. Rieger, Słownik tematyczny rosyjsko-polski, Warszawa 2003.
Д.Э. Розенталь, Пособие по русскому языку для поступающих в вузы, Москва 1999.
Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, Русский язык. Орфография. Пунктуация, Москва 1999, 2003.
Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, М.А. Теленкова, Современный русский язык, Москва 1999.
M. Runowska, Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011.
Русская грамматика для начинающих: глагол. Учебное пособие, Екатеринбург 2008.
Сборник материалов для подготовки к экзаменам по русскому языку, сост. В.Г. Бехтина, Р.П. Кадырко, Минск 1999.
R. Skiba, M. Szczepaniak, Деловая речь, cz. 2a, 2b, Warszawa 1998.
S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Poznań 2004, cz. 2.
Sz. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 1999.
Н.Г. Ткаченко, 300 диктантов для поступающих в вузы, Москва 2000.
М.Т. Тверитинова, Т.Г. Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2001.
Н.С. Валгина, В.Н. Светлышева, Русский язык. Орфография и пунктуация. Правила и упражнения, Москва 2000.
I. Wierieszczagina, Давайте поговорим...Teksty z życia codziennego z dialogami, Warszawa 1998.
В.И. Заика, Г.Н. Гиржева, Орфография и пунктуация. Правила и практикум. Учебное пособие, Москва 2011.
Т.С. Власова, Е.В. Катина, М.А. Шеина, Русский как иностранный. Учебное пособие для иностранных студентов, Санкт-Петербург 2018.
Wybrane źródła internetowe: tablice, ćwiczenia, testy, teksty.
W cyklu 2022:
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006 (wybrane teksty, wybrane ćwiczenia). |
W cyklu 2023:
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006 (wybrane teksty, wybrane ćwiczenia). |
W cyklu 2024:
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006 (wybrane teksty, wybrane ćwiczenia). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: