Historia języka rosyjskiego z elementami gramatyki historycznej 340-RK1-2HJR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo historyczne i porównawcze
Rok studiów/semestr: II rok / IV semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wstęp do językoznawstwa, gramatyka opisowa języka rosyjskiego, język scs
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia – 30, wykład – 15
Metody dydaktyczne: zajęcia są prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń;
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 15 x 2 godz. = 30 godz. 1 ECTS
udział w wykładach: 7 x 2 godz. + 1 godz. = 15 godz. 0,5 ECTS
uczestnictwo w konsultacjach: 10 godz. 0,3 ECTS
teoretyczne przygotowanie do zajęć: 23 godz. 0,8 ECTS
samodzielna praca z tekstami historycznymi: 22 godz. 0,7 ECTS
przygotowanie do prac kontrolnych: 22 godz. 0,7 ECTS
Łącznie: (1pkt ECTS= 30 godz.); 122 godz. 4 ECTS
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 +15 + 10
= 55 godz., czyli 1,8 ECTS
W cyklu 2022:
Wstęp Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. |
W cyklu 2023:
Wstęp Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. |
W cyklu 2024:
Wstęp Okres piśmienny w historii języka rosyjskiego I. Okres staroruski (древнерусский) – X–XIV w. II. Okres wielkoruski (великорусский) – ХV–XVI w. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
- opisać dzieje języka rosyjskiego jako systemu językowego i jako narzędzia komunikacji (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG9);
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii języka oraz formułować wypowiedzi w kwestiach historycznojęzykowych
(KA6_WG4, KA6_UK4, KA6_UW1);
- analizować teksty staroruskie jako wytwory kultury (KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_WG7, KA6_UW2, KA6_UW7);
- interpretować współczesne zjawiska językowe z uwzględnieniem tła historycznego (KA6_WG5, KA6_WK1, KA6_UK4);
- wyszukiwać, analizować, selekcjonować, wykorzystywać informacje z uwzględnieniem różnych źródeł i sposobów (KA6_UW7,
KA6_UO1);
- uświadamiać potrzebę nieustannej obserwacji języka pod kątem zachodzących w nim zmian (KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: podające (elementy wykładu prowadzonego z zastosowaniem prezentacji przygotowanych w programie Power Point, objaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe), problemowe (aktywizacja).
Warunek uzyskania zaliczenia przedmiotu: aktywność na zajęciach; poprawne wykonanie prac kontrolnych oraz analizy tekstu po zakończeniu cyklu zajęć.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność na ćwiczeniach; w przypadku większej liczby nieobecności student ma obowiązek zaliczenia materiału realizowanego na tych zajęciach.
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 10.
Końcowa forma weryfikacji efektów uczenia się: zaliczenie na ocenę (analiza zjawisk fonetycznych i morfologicznych języka staroruskiego udokumentowanych w wybranych tekstach).
Forma prowadzenia zajęć: wykłady, ćwiczenia
Literatura
Букатевич Н. А., Савицкая С. А., Усачева Л. А., Историческая грамматика русского языка, Киев 1974.
Иванов В. В., Историческая грамматика русского языка, Москва 1964.
Киржаева В. П., Историческая грамматика русского языка. Учебное пособие, Саранск 2010.
Ławrinienko A., Historia języka rosyjskiego, cz. 1-2, Rzeszów 1991-1992.
Rott-Żebrowski T., Gramatyka historyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Lublin 1991.
Literatura uzupełniająca:
Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, Warszawa 1982.
Василенко И. А., Историческая грамматика русского языка. Сборник упражнений, Москва 1984.
Филин Ф. П., Происхождение русского, украинского и белорусского языков, Ленинград 1972.
Горшкова К. В., Хабургаев Г. А., Историческая грамматика русского языка, Москва 1981.
Дементьев А. А., Сборник задач и упражнений по исторической грамматике русского языка, Москва 1964.
Иваницкая Е. Н., Сборник задач и упражнений по истории русского языка, Москва 1986.
Ковалевская Е. Г., История русского литературного языка, Москва 1978.
Rott-Żebrowski T., Historia rosyjskiego języka literackiego, Lublin 1984.
Содоль Г. В., Историческая грамматика русского языка. Сборник упражнений, Киев 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: