Praktyczna nauka języka rosyjskiego- laboratorium cz. 2 340-RK1-2LAB
Studia pierwszego stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Kod przedmiotu: 340-RP1-2LAB
Język przedmiotu: język rosyjski,
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów/semestr: II rok, I stopień, semestr 1.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium)
Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami z praktycznej nauki języka
Metody dydaktyczne: tradycyjne i eksperymentalne (metoda naturalna, ortoepiczno-tłumaczeniowa, autolingwalna, metoda projektów)
Punkty ECTS: 2 pkt
Wymagane zaliczenie z przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego – laboratorium, cz. 1
Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach: 15x2h= 30h (1ECTS), przygotowanie do ćwiczeń: 7x3h= 21h (0,7 ECTS)
udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 5x1h= 5h (0,2 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 4h (0,1 ECTS)
Razem: 60h (co odpowiada 2 ECTS)
Wskaźniki ilościowe :
Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 1
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h (1,2 t ECTS)
W cyklu 2022:
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
W cyklu 2023:
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
W cyklu 2024:
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu fonetyki, intonacji i ortoepii w języku rosyjskim oraz formułować wypowiedzi dotyczące danych dziedzin językoznawstwa (KA6_WG1, KA6_WG4);
- potrafi przygotować krótkie wystąpienia ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG2);
- potrafi wyszukiwać i selekcjonować potrzebne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (KA6_WG3);
- jest świadomy kompleksowej natury języka rosyjskiego oraz jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG4);
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe (obecność na zajęciach, systematyczność w przygotowaniu zadań ustnych i pisemnych, poprawne stosowanie norm ortoepii i fonetyki w odtwarzaniu tekstu cudzego i wypowiedziach własnych ), a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim.
Dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć. Pozostałe nieobecności (materiał z każdych kolejnych zajęć) trzeba zaliczyć podczas konsultacji. Absencja na 5 kolejnych zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html
2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa
1983.
3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992.
4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981.
4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf
5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020
W cyklu 2022:
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
W cyklu 2023:
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
W cyklu 2024:
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: