Praktyczna nauka języka rosyjskiego, cz. 1A 340-RM1-1PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2.
Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 180 godz. rocznie (egzamin + ćwiczenia) z czego w pierwszym semestrze 90 godzin.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia. konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: 12.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 180 h (7 ECTS)
Udział w konsultacjach: 8 h (0,4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 75 h (3 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 40 (1,6 ECTS)
Razem: 303 (12 ECTS)
Wnioski ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 180+8=188, punkty ECTS: 7,5
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 180+8+75+40=303, punkty ECTS:12.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie wszystkich sprawności językowych, tzn. mówienia (wraz z opanowaniem prawidłowej wymowy), pisania, rozumienia ze słuchu, czytania. W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych zadań językowych (tłumaczenie, kontakty z cudzoziemcami, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie pisemnej) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KP6_WG1, KP6_WG2, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6, KP6_WG7, KP6_UW1, KP6_UW7).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KP6_WG9, KP6_UW6, KP6_UK1, KP6_UK2, KP6_UK4) .
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KP6_WG4, KP6_WG5).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KP6_UW6, KP6_UK4, KP6_UO1, KP6_KO4) .
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KP6_WG1, KP6_WG9, KP6_WK1, KP6_KO4, KP6_KO5).
6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KP6_WG2, KP6_WG5, KP6_UW2, KP6_UU1, KP6_KK1, KP6_KK2).
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
Zaliczenie na ocenę po pierwszym i drugim semestrze. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, tłumaczenia zdań) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach. Egzamin (pisemny i ustny) w sesji letniej po drugim semestrze. Egzamin pisemny trzyczęściowy: dyktando, test gramatyczny, streszczenie tekstu. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć sześć nieusprawiedliwionych nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 60 godz. nieobecności na zajęciach kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1 i 2., Poznań 2010.
2. S. Ślusarski, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
3.S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.
4.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.
5.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003.
6.Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002.
7.Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
Literatura uzupełniająca:
1.N.Kowalska, D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.
2.T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
3.A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz.1, Warszawa 1999.
4.M.Fidyk, T.Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2000.
5.W. Milczarek, Język rosyjski od a do z. Repetytorium.Gramatyka – ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002.
6.С. А. Михайлов, Народные праздники на Руси, Москва 1974.
7.W. Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda..., Warszawa 2008.
8.Д.Э. Розенталь, Сборник упражнений по русскому языку, Москва 2010.
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: 1.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1 i 2., Poznań 2010. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: 1.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1 i 2., Poznań 2010. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: