Praktyczna nauka języka rosyjskiego, cz. 1B - doskonalenie językowe, zajęcia dodatkowe 340-RM1-1PNRJ
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, dodatkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2
Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 110 godzin rocznie (ćwiczenia) z czego w 1 semestrze 60 godzin.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje.
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta:
- Udział w ćwiczeniach: 6 pkt. ECTS
Udział w konsultacjach: 0,5 pkt. ECTS
Przygotowanie do zajęć: 1,5 pkt. ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 6 pkt. ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie
pisemnej) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KP6_WG1, KP6_WG2, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6, KP6_WG7,KP6_WG9, KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW6, KP6_UW7).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka
rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KP6_UK1, KP6_UK2, KP6_UK4, KP6_UK5).
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KP6_WG4, KP6_WG5).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role
(potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KP6_UO1, KP6_UK4,KP6_UW6, KP6_KO4).
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KP6_KK1,KP6_KK2, KP6_KO4, KP6_KO5, KP6_WK1).
6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KP6_UU1, KP6_WG2, KP6_WG5, KP6_UW2, KP6_UU1, KP6_KK1, KP6_KK2).
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
Zaliczenie na ocenę po semestrze 1 i 2. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, tłumaczenia zdań) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 60 godz. nieobecności na zajęciach kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
1.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999.
2.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998.
3.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999.
4.S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.
5.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.
6.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003.
7.S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
8.Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002.
9.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1., Poznań 2010, cz.2., Poznań 2010.
10.Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
11.Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006
12. Materiały własne prowadzącego
W cyklu 2023:
1.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. 2.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998. 3.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999. 4.S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007. 5.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006. 6.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003. 7.S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001. 8.Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002. 9.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1., Poznań 2010, cz.2., Poznań 2010. 10.Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004. 11. Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006 12. Materiały własne prowadzącego |
W cyklu 2024:
1.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. 2.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998. 3.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999. 4.S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007. 5.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006. 6.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003. 7.S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001. 8.Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002. 9.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1., Poznań 2010, cz.2., Poznań 2010. 10.Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004. 11. Maximovitch E., Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów I roku studiów), Białystok 2006 12. Materiały własne prowadzącego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: