Analiza dzieła literackiego 340-RP1-1ADL
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, realizujący treści kierunkowe, moduł 6: MK_6 (specjalistyczny moduł literaturoznawczy).
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 2 (letni).
Wymagania wstępne: wiedza, jaką student uzyskał na zajęciach: wstęp do literaturoznawstwa, literatura powszechna.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 25 godz., ćwiczenia.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje.
Punkty ECTS: 2.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 25 h (0,8 ECTS).
Udział w konsultacjach: 5 h (0,2 ECTS).
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 h (1 ECTS).
Razem: 60 h (2 ECTS).
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 30 h, punkty ECTS: 1
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 0, punkty ECTS: 0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
1. Wykorzystuje w sposób praktyczny – w celach badawczo-analitycznych - zdobytą wiedzę z zakresu wersologii, genologii, stylistyki, budowy świata przedstawionego dzieła literackiego (KA6_WG10, KA6_UW8).
2. Samodzielnie analizuje, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, wybrane utwory literackie (lub ich fragmenty) reprezentujące lirykę, epikę, dramat, stosując przy tym we właściwy sposób podstawową terminologię teoretycznoliteracką (KA6_WG3, KA6_WG8, KA6_WG10, KA6_UW3, KA6_UW5, KA6_UW8).
3. Czyta ze zrozumieniem prace teoretyczne, samodzielnie wyszukując w nich informację potrzebną do celów badawczych; samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę i rozwija umiejętności badawcze (KA6_UW4, KA6_UW8, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KO5).
4. Prezentuje (w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim i rosyjskim) własne, uargumentowane wnioski i wyniki swojej pracy badawczej w oparciu o odpowiednie teksty naukowe, z wykorzystaniem poglądów innych autorów (KA6_WG3, KA6_UW6, KA6_UK3, KA6_UK4).
5. Pracuje i współdziała w grupie (KA6_UK3, KA6_UO1).
Kryteria oceniania
Metoda eklektyczna (metoda komunikacyjna, kognitywna).
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
D. Korwin-Piotrowska, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
J. Sławiński, Dzieło, język, tradycja, Kraków 1998.
Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1976.
Sztuka interpretacji, pod red. H. Markiewicza, Wrocław 1971, t. 1, Wrocław 1973, t. 2.
А.Д. Вартаньянц, М.Д. Якубовская, Пособие по анализу художественного текста для иностранных студентов-филологов, Москва 1986.
Ю.И. Борковский, Н.А. Золина, А.Н. Мацук, Н.И. Озерова, Н.П. Ушакова, Тексты художественных произведений и их лингвостилистический анализ. Учебное пособие для иностранных студентов-филологов, Москва 1986.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław – Warszawa – Kraków 2002.
А.Б. Есин, Принципы и приемы анализа литературного произведения. Учебное пособие для студентов и преподавателей филологических факультетов, учителей-словесников, Москва 2000.
H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków-Wrocław 1984.
Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1992.
B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000.
J. Sławiński, Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992, Kraków 2000.
S. Sawicki, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981.
M. Głowiński, Poetyka i okolice, Warszawa 1992.
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego, Warszawa 2008.
J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.
U. Eco, R. Rorty, J. Culler, Ch. Brooke-Rose, Interpretacja i nadinterpretacja, przeł. T. Bieroń, Kraków 2008.
Ż. Nalewajk, M. Czardybon, Delimitowanie bezkresu? O granicach nadinterpretacji, „Tekstualia” 2017, nr 1 (48), s. 3-4.
Ż. Nalewajk, Problem nadinterpretacji w badaniach literackich, „Tekstualia” 2017, nr 1 (48), s. 5-14.
W. Zaborowska, Kontekstualność w nauczaniu literatury. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2002, t. 5, s. 307-338.
Poetyka. Materiały do ćwiczeń, wybór i wstęp: D. Ulicka, Warszawa 2005.
D. Kopertowska, Analiza stylistyczno-językowa tekstu, Kielce 1992.
Ćwiczenia z poetyki, pod red. A. Gajewskiej, T. Mizerkiewicza, Warszawa 2007.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1997. Współczesna teoria badań literackich za granicą, opr. H. Markiewicz, Kraków 1970-1992.
Методология анализа литературного произведения, под ред. Ю.Б. Борева, Москва 1988.
Стилистика художественной литературы, под ред. А.Н. Кожина, Москва 1982.
J. Faryno, Wstęp do semantycznej interpretacji tekstu literackiego, Warszawa 1972.
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985.
Русская литература XXI века в критике: хрестоматия, сост. Н.В. Беляева, Уссурийск 2015.
С.М. Скибин, Н.Н. Прокофьева, В.И. Коровин, История русской литературы XIX века. Часть 1: 1795-1830 годы, Москва 2005.
Е.Е. Дмитриева, Л.А. Капитанова, В.И. Коровин и др., История русской литературы XIX века. Часть 2: 1840 1860 годы, Москва 2005.
В.И.Тюпа, Анализ художественного текста, Москва 2009.
Е.А. Титаренко, Е.Ф. Хадыко, Литература в схемах и таблицах, Москва 2012.
Wybrane źródła internetowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: