Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 1
340-RP1-1LAB
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Kod przedmiotu:
Język przedmiotu: język rosyjski, język polski
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h, ćwiczenia (laboratorium)
Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka
Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 45 x2h= 90h, udział w konsultacjach:
22h, przygotowanie do ćwiczeń: 38h, przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 20h+2h=22h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90+22= 112h (3,6 pkt ECTS)
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 172h (6 pkt ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 45 x2h= 90h, udział w konsultacjach: 22h, przygotowanie do ćwiczeń: 38h, przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 20h+2h=22h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90+22= 112h (3,6 pkt ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 172h (6 pkt ECTS)
|
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 45 x2h= 90h, udział w konsultacjach: 22h, przygotowanie do ćwiczeń: 38h, przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 20h+2h=22h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90+22= 112h (3,6 pkt ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 172h (6 pkt ECTS)
|
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 45 x2h= 90h, udział w konsultacjach: 22h, przygotowanie do ćwiczeń: 38h, przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 20h+2h=22h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90+22= 112h (3,6 pkt ECTS) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 172h (6 pkt ECTS)
|
Założenia (opisowo)
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka.
Treści merytoryczne przedmiotu:
1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Akcent w języku rosyjskim. Litery i głoski.
2. Zasady wymowy samogłosek i ich klasyfikacja. Samogłoski a, o, e w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek ы, и, у w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek e, o w wyrazach obcego pochodzenia.
3. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja spółgłosek. Wymowa spółgłosek ч, щ, ж, ш, ц. Wymowa spółgłoski л. Wymowa spółgłosek miękkich i twardych. Procesy fonetyczne w obrębie spółgłosek – upodobnienia pod względem dźwięczności, bezdźwięczności i miękkości. Wymowa połączeń spółgłoskowych (m.in. чн, чт, гк, гч, тз, дз, дж, тж, тш, дш, тч, дч, тс, дс, зж, жж, стск, стл, здн, вств, рдц, лнц, itp.)
4. Ogólna charakterystyka intonacji rosyjskiej. Intonacja zdania oznajmującego, pytającego i wykrzyknikowego.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Efekty kształcenia
1.Potrafi czytać i mówić w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad ortoepii, fonetyki i gramatyki języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4) .
2. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii, ortografii i gramatyki oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5).
3. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) .
4. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5).
5. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Obecność na co najmniej 80 godz. zajęć (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach – materiał z zajęć należy zaliczyć na konsultacjach), ocenianie ciągłe (ustne i pisemne prace domowe, poprawne fonetycznie czytanie, recytacje i śpiewanie piosenek, poprawne fonetycznie i intonacyjnie czytanie dialogów i tekstów).
Literatura
Literatura główna:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998.
Pomoce dydaktyczne:
kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: