Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 1A 340-RP1-1PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, MK_1, Moduł 1
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2.
Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 330 godz. rocznie (egzamin + ćwiczenia) z czego w pierwszsym semestrze 180 godzin.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia. konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: 21.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 330 h (13,2 ECTS)
Udział w konsultacjach: 10 h (0,4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 100 h (4 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 85 (3,4 ECTS)
Razem: 525 (21 ECTS)
Wnioski ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 330+10=340, punkty ECTS: 13,6
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 330+10+100+85=525, punkty ECTS: 21.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej. Punkty ECTS: 21. Wnioski ilościowe: |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej. Punkty ECTS: 21. Wnioski ilościowe: |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej. Punkty ECTS: 21. Wnioski ilościowe: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie wszystkich sprawności językowych, tzn. mówienia (wraz z
opanowaniem prawidłowej wymowy), pisania, rozumienia ze słuchu, czytania. W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania
różnorodnych zadań językowych (tłumaczenie, kontakty z cudzoziemcami, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student,
który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie
pisemnej) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki,
opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG1, KA6_WG6, KA6_WG7, KA6_UW1, KA6_UW7).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka
rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1,
KA6_UK2, KA6_UK4) .
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad
ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role
(potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) .
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9,
KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5).
6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
Zaliczenie na ocenę po pierwszym i drugim semestrze. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, streszczenia tekstów, tłumaczenia zdań) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach. Egzamin (pisemny i ustny) w sesji letniej po drugim semestrze. Egzamin pisemny trzyczęściowy: dyktando, test gramatyczny, streszczenie tekstu. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć sześć nieusprawiedliwionych nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 60 godz. nieobecności na zajęciach kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999.
2.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998.
3.H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999.
4.S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.
5.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.
6.S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003.
7.S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
8.Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002.
9.M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.1., Poznań 2010, cz.2., Poznań 2010.
10.Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
Literatura uzupełniająca:
11.S.Karolak, M.Krukowska, Praktyczna gramatyka rosyjska, Warszawa 1988.
12.N.Kowalska, D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.
13.T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
14.M.Olechnowicz, O.Spirydowicz, Gramatyka dydaktyczna języka rosyjskiego, Warszawa 1980.
15.A. Gołubiewa, N. Kowalska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz.1, Warszawa 1999.
16.M.Fidyk, T.Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2000.
17.W. Milczarek, Język rosyjski od a do z. Repetytorium.Gramatyka – ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002.
18.С. А. Михайлов, Народные праздники на Руси, Москва 1974.
19.W. Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda..., Warszawa 2008.
20.Д.Э. Розенталь, Сборник упражнений по русскому языку, Москва 2010.
W cyklu 2022:
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. |
W cyklu 2023:
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. |
W cyklu 2024:
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: