Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 1B - doskonalenie językowe, zajęcia dodatkowe 340-RP1-1PNRJ
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, MK_5, Moduł 5
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku
Rok studiów/semestr: 1 rok, semestr 1 i 2
Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 150 godz. rocznie (egzamin i ćwiczenia).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin
Punkty ECTS: 10 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 150 h (6 ECTS)
Udział w konsultacjach: 35 h (1,4 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 40 h (1,6 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 25 (1 ECTS)
Razem: 250 (10 ECTS)
Wnioski ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
-wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 150+35=185, punkty ECTS: 7,4
-o charakterze praktycznym- liczba godzin: 150+35+40+25=250, punkty ECTS: 10.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej Bilans nakładu pracy studenta: Wnioski ilościowe: |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej Bilans nakładu pracy studenta: Wnioski ilościowe: |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej Bilans nakładu pracy studenta: Wnioski ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie wszystkich sprawności językowych, tzn. mówienia (wraz z opanowaniem prawidłowej wymowy), pisania, rozumienia ze słuchu, czytania. W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych zadań językowych (tłumaczenie, kontakty z cudzoziemcami, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie
pisemnej z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia samogłosek po spółgłoskach szumiących) i gramatycznych (deklinacja, koniugacja) języka rosyjskiego oraz poznanej na zajęciach leksyki (związanej z zawieraniem znajomości, rodziną, mieszkaniem, edukacją, życiem studenckim), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (prace pisemne na zadany temat). KA6_WG1, KA6_WG6, KA6_WG7, KA6_UW1, KA6_UW7. 2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych, artykulacja spółgłosek) i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, egzamin ustny). KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4. 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena aktywności w trakcie zajęć, pisemny test gramatyczny, ćwiczenia praktyczne). KA6_WG4, KA6_WG5 4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, referat ustny (lub prezentacja) na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena efektów pracy zespołowej). KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4 5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena aktywności w trakcie zajęć, ćwiczenia praktyczne). KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5. 6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena aktywności w trakcie zajęć, egzamin pisemny, egzamin ustny). KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia: ćwiczenia, dyskusja, praca własna studenta, praca w grupie, praca projektowa.
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena wg kryteriów.
Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, wypowiedź ustna studenta na zadany temat, test pisemny gramatyczny, referat ustny na zadany temat przygotowany przez grupę studentów, ocena wg kryteriów, egzamin pisemny (dyktando, test gramatyczny).
Literatura
Literatura podstawowa:
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 1, Warszawa 1999.
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 2, Warszawa 1998.
H.Dąbrowska, M.Zybert, Встреча 3, Warszawa 1999.
S. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 1., Poznań 2007.
S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 2., Poznań 2006.
S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne cz. 3., Poznań 2003.
S. Ślusarski, I. Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
Русский язык как иностранный. Говорим по-русски без переводчика. Интенсивный курс по развитию навыков устной речи. Отв.ред. Л.С.Крючкова, Л.А.Дунаева, Москва 2002.
M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz. 1., Poznań 2010,
M. Cieplicka, D. Torzewska, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko..., cz.2., Poznań 2010.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
Literatura uzuoełniająca:
S.Karolak, M.Krukowska, Praktyczna gramatyka rosyjska, Warszawa 1988.
N.Kowalska, D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego. Morfologia, Inowrocław 2005.
H. Lewandowska, H. Wróblewska, Слова..., слова..., слова..., Kraków 2009.
B.Chlebda, I.Darzecka, T.Milutina, Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów I roku filologii rosyjskiej, Opole 2007.
M.Fidyk, T.Skup-Stundis, Nowe repetytorium z języka rosyjskiego, Warszawa 2000.
W. Milczarek, Język rosyjski od a do z. Repetytorium. Gramatyka – ćwiczenia, przykłady odmian, Warszawa 2002.
С. А. Михайлов, Народные праздники на Руси, Москва 1974.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, Москва 2004.
W. Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda..., Warszawa 2008.
В.В. Лопатин, Правила русской орфографии и пунктуации, Москва 2007.
Д.Э. Розенталь, Сборник упражнений по русскому языку, Москва 2004.
Н.Г. Ткаченко, 300 диктантов для поступающих в вузы, Москва 2004.
W cyklu 2022:
Litertura podstawowa: |
W cyklu 2023:
Litertura podstawowa: |
W cyklu 2024:
Litertura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: