Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 1 340-RS1-1LAB
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Język przedmiotu: język rosyjski,
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium)
Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka
Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta
Punkty ECTS: 5 pkt (3pkt I sem + 2 pkt II sem)
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h,
praca ind. 30x2=60h
konsultacje- 20h
W cyklu 2022:
1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Akcent w języku rosyjskim. Litery i głoski. |
W cyklu 2023:
1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Akcent w języku rosyjskim. Litery i głoski. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Potrafi czytać i mówić w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad ortoepii, fonetyki i gramatyki języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4) .
2. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii, ortografii i gramatyki oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5).
3. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) .
4. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5).
5. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Obecność na co najmniej 50 godz. zajęć (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach – materiał z zajęć należy zaliczyć na konsultacjach), ocenianie ciągłe (ustne i pisemne prace domowe, poprawne fonetycznie czytanie, recytacje i śpiewanie piosenek, poprawne fonetycznie i intonacyjnie czytanie dialogów i tekstów), zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach przed sesją zimową i letnią.
Literatura
Literatura główna:
1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.
2. Henzel J., Szędzielorz E., Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1997.
Literatura pomocnicza:
1. Одинцова И. В., Русский язык как иностранный. Звуки. Ритмика. Интонация: Учебное пособие, Издательство Флинта: Наука, Москва 2004.
2. Лебедева Ю. Г., Звуки, ударение, интонация. Учебное пособие, Издательство «Pусский язык», Москва 1975.
3. Антонова Д. Н., Фонетика и интонация, Издательство «Русский язык», Москва 1988.
4. Муханов И. Л., Интонация в практике русской диалогической речи, Издательство «Ойкумена», Москва 1995.
Pomoce dydaktyczne:
kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: