Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 1 340-RS1-1PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny.
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł 1: MK_1.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo.
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 1 i 2.
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki polskiej i gramatyki rosyjskiej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 180 godz. rocznie (laboratorium + egzamin).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: 12.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach (laboratorium): 180 h (7,2 ECTS)
Udział w konsultacjach: 50 h (2 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 45 h (1,8 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu: 25 (1 ECTS)
Razem: 300 (12 ECTS).
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - liczba godzin: 180+50=230, punkty ECTS: 9,2
- o charakterze praktycznym - liczba godzin: 180+50+45+25=300, punkty ECTS: 12.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny. |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki, praktyczny. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem przedmiotu jest nauczanie języka rosyjskiego poprzez realizowanie wszystkich sprawności językowych, tzn. mówienia (wraz z opanowaniem prawidłowej wymowy), pisania, rozumienia ze słuchu, czytania. W efekcie student ma być przygotowany do podejmowania różnorodnych zadań językowych (tłumaczenie, kontakty z cudzoziemcami, oglądanie telewizji, czytanie prasy i literatury, itd.). Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (streszczenie, opis, opowiadanie, w tym także tłumaczenie w formie pisemnej) z wykorzystaniem podstawowych zasad ortograficznych i gramatycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG1, KA6_WG6, KA6_WG7, KA6_UW1, KA6_UW7).
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych i gramatycznych języka
rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4)
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortograficznych i gramatycznych oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5).
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role
(potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4).
5. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5).
6. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2).
Kryteria oceniania
Metoda eklektyczna (metoda komunikacyjna, kognitywna, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna).
Ocena semestralna wystawiona na podstawie ocen uzyskanych przez studenta w semestrze - odpowiednio: letnim i zimowym.
Egzamin (letnia sesja egzaminacyjna) składa się z części pisemnej (test ortograficzny, test gramatyczny, streszczenie tekstu w języku
rosyjskim) i części ustnej (czytanie fragmentu tekstu i wypowiedź ustna). Ocena egzaminacyjna jest średnią 4 ocen otrzymanych przez studenta na egzaminie (pisemnym i ustnym).
Literatura
Literatura podstawowa:
S. Chwatow, R. Hajczuk, Русский язык в бизнесе, Warszawa 2000.
I. Danecka, Как дела? 3: Добро пожаловать в Россию!, Warszawa 1998.
D. Dziewanowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej, Warszawa 1999.
A. Gołubiewa, N. Kowalska, J. Ząbkowska, Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1987.
H. Granatowska, Как дела? 3: В мире прекрасного, Warszawa 1998.
R. Hajczuk, Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002.
А.И. Кайдалова, И.К. Калинина, Современная русская орфография, Москва 1983.
E. Maximovitch, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego dla studentów filologów I roku studiów, Białystok 2006.
Literatura uzupełniająca:
Народные праздники на Руси, сост. С.А. Михайлов, Москва 2004.
S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, cz. 1, Ortografia, Wrocław 1994.
A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. 1, Warszawa 1997.
И.М. Пулькина, Е.Б. Захава-Некрасова, Учебник русского языка для студентов-иностранцев, Москва 1968.
Д.Э. Розенталь, Пособие по русскому языку для поступающих в вузы, Москва 1999.
Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, Русский язык. Орфография. Пунктуация, Москва 1999, 2003.
Д.Э. Розенталь, И.Б. Голуб, М.А. Теленкова, Современный русский язык, Москва 1999.
M. Runowska, Rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 2011.
Сборник материалов для подготовки к экзаменам по русскому языку, сост. В.Г. Бехтина, Р.П. Кадырко, Минск 1999.
S. Szczygielska, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Poznań 2004, cz. 2.
Sz. Ślusarski, I. Tiereszczenko, Русский язык. Repetytorium tematyczno-leksykalne dla młodzieży szkolnej, studentów i nie tylko…, Poznań 2001.
Н.Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 1999.
Н.Г. Ткаченко, 300 диктантов для поступающих в вузы, Москва 2000.
Н.С. Валгина, В.Н. Светлышева, Русский язык. Орфография и пунктуация. Правила и упражнения, Москва 2000.
С.С. Петровская, И.Н. Черникова, Г.М. Шипицина, Сборник диктантов по русскому языку, Москва 2000.
М. Бройде, Русский язык в диктантах (нетрадиционный подход), Москва 2000.
Wybrane źródła internetowe: tablice, ćwiczenia, testy, teksty.
W cyklu 2022:
S. Chwatow, R. Hajczuk, Русский язык в бизнесе, Warszawa 2000. |
W cyklu 2023:
S. Chwatow, R. Hajczuk, Русский язык в бизнесе, Warszawa 2000. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: