Historia literatury rosyjskiej cz. 2 340-RS1-2HLR2
MK_20
Liczba pkt ECTS 11
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 30*2h=60h=2pkt ECTS
udział w ćwiczeniach - 30*2h=60h=2pkt ECTS
przygotowanie do zajęć - 30*4,5h=135h=4,5 pkt ECTS
udział w konsultacjach 22*2h=44h=1,5pkt ECTS
przygotowanie do egzaminu ustnego lub testu kontrolnego i obecność na nim - 20h+7h=27h=1 pkt ECTS
Razem: 326h= 11pkt ECTS
Nakład pracy za zajęcia związane z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich i studentów: 5,5 pkt;
za zajęcia o charakterze praktycznym: 0 pkt.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 168 (5,6 ECTS)
Podstawowym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studenta z historią literatury rosyjskiej (od lat 40-tych XIX w. do końca XIX
w.); z głównymi problemami poszczególnych etapów jej rozwoju oraz uwarunkowaniami kulturowymi, filozoficzno-estetycznymi,
politycznymi i społecznymi. Ponadto celem nauczania jest również opanowanie przez studentów umiejętności właściwej interpretacji
tekstów literackich, przy zastosowaniu prawidłowej literaturoznawczej. Efektem kształcenia, mającym istotne znaczenie dla ogólnego
rozwoju kulturalnego absolwenta, kształtowania jego wrażliwości estetycznej i sfery pojęciowej jego umysłowości oraz ideałów i wartości
moralnych będzie poznanie najwartościowszych osiągnięć literatury kierunkowej, posiadających trwałą pozycję w literaturze światowej
oraz krytycznych opracowań i monografii. Dodatkowo obcowanie z oryginalnymi tekstami literackimi pozwala na doskonalenie sprawności
językowej studentów.
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: utwory, zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi
(KA6_WG3); metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych (KA6_WG8); podstawowy
aparat pojęciowy z zakresu filozofii (KA6_WG12).
Student potrafi: przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających
oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW3); właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w
obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (KA6_UW8); komunikować się z użyciem
specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3); brać udział w
debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KA6_UK4); planować i organizować
pracę indywidualną i pracę w zespole (KA6_UO1).
Student gotów jest do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy (KA6_KK1); świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu,
kraju i Europy (KA6_KO3); uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5).
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę po semestrze zimowym i letnim. Ocena wystawiana jest na podstawie aktywności i
przygotowania studenta do zajęć, oceny z pracy pisemnej, z kolokwium, zaliczenia znajomości treści utworów znajdujących się w kanonie
lektur obowiązkowych.
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą student obowiązany jest niezwłocznie
przedstawić zwolnienie lekarskie w terminie do 7 po zakończeniu zwolnienia. Opuszczenie więcej niż 5 zajęć w semestrze skutkuje nie
uzyskaniem zaliczenia.
Uzyskanie pozytywnych ocen semestralnych z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu z tego przedmiotu.
Literatura
Kanon lektur obowiązkowych:
А. Герцен – Былое и думы (1 часть)
Н. Чернышевский – Что делать?
И. Гончаров – Обломов
Ф. Тютчев – Стихотворения
И. Тургенев – Записки охотника, Дворянское гнездо, Отцы и дети, Ася, Месяц в деревне, Вешние воды;
А. Островский – Гроза, Снегурочка
Н. Некрасов – Мороз – Красный нос, cтихотворения
А. Фет – Стихотворения
М. Салтыков-Щедрин - Господа Головлевы, Повесть о том, как один мужик двух генералов прокормил; Медведь на воеводстве
Я. Полонский – Стихотворения (6 по выбору)
А. Майков – Стихотворения (6 по выбору)
А. Григорьев – Стихотворения (6 по выбору)
Г. Успенский – Нравы Растеряевой улицы
Н. Лесков – Леди Макбет Мценского уезда
А. Сухово-Кобылин – Смерть Тарелкина
Ф. Достоевский – Бедные люди, Двойник, Преступление и наказание, Идиот, Бесы, Братья Карамазовы, Записки из подполья,
Кроткая
Л. Толстой – Детство, Севастопольские рассказы, Война и мир, Анна Каренина, Воскресение, Смерть Ивана Ильича, Живой труп,
Крейцерова соната, Исповедь
А. Чехов – Степь, Палата нр 6, Смерть чиновника, Лошадиная фамилия, Попрыгунья, Человек в футляре, Мужики, Дом с
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 340-RP1-2HLR, w cyklu: 2021, jednostka dawcy:
Strona 2 z 5
21.04.2022 16:16
мезонином, Три сестры, Дядя Ваня
В. Гаршин – Красный цветок, Четыре дня
В. Короленко – Река играет
Literatura dodatkowa:
В. Белинский - Статьи о Пушкине, Статья первая - Обозрение русской литературы от Державина до Пушкина
Н. Чернышевский - Очерки гоголевского периода русской литературы
А. Дружинин – Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения
Н. Добролюбов – Что такое обломовщина? Луч света в темном царстве
Д. Писарев – Разрушение эстетики
Н. Михайловский – Жестокий талант
Podręczniki:
Dzieje literatur europejskich ,pod red. W. Floryana, T. 3 cz. 1, PWN 1989.
Historia literatury rosyjskiej. Zarys, B. Mucha, Wrocław 1989.
Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, Warszawa 1976.
Literatura rosyjska. Podręcznik, Z. Barański i in., Warszawa 1970-71.
Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.
История русской литературы в 4-ех томах, Т. 3-4, Ленинград 1983.
История русской литературы XIX века, А. Н. Соколов, Москва 1970.
История русской литературы XIX века, под ред. С. М. Петрова, Москва 1970.
W cyklu 2022:
Kanon lektur obowiązkowych: |
W cyklu 2023:
Kanon lektur obowiązkowych: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: