Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 2
340-RS1-2LAB
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Kod przedmiotu: 340-RP1-2LAB
Język przedmiotu: język rosyjski,
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Rok studiów/semestr: II rok, I stopień, semestr 1.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium)
Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami z praktycznej nauki języka
Metody dydaktyczne: tradycyjne i eksperymentalne (metoda naturalna, ortoepiczno-tłumaczeniowa, autolingwalna, metoda projektów)
Punkty ECTS: 2 pkt
Wymagane zaliczenie z przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego – laboratorium, cz. 1
Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach: 15x2h= 30h (1ECTS), przygotowanie do ćwiczeń: 7x3h= 21h (0,7 ECTS)
udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 5x1h= 5h (0,2 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 4h (0,1 ECTS)
Razem: 60h (co odpowiada 2 ECTS)
Wskaźniki ilościowe :
Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 1
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h (1,2 t ECTS)
W cyklu 2022:
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa.
|
W cyklu 2023:
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa.
|
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
1. Potrafi zastosować podstawową terminologię z zakresu fonetyki i fonologii języka rosyjskiego (KA6_WG1, KA6_WG4 , KA6_UK1,
KA6_KK2);
2. Potrafi użytkować zdobytą wiedzę z zakresu fonetyki i leksyki języka rosyjskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
(KA6_WG4, KA6_WG6, KA6_UW1, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_KK2);
3. Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem zasad fonetycznych języka rosyjskiego (KA6_WG4 ,
KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KK2);
4. Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KO4 );
5. Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym, poznawać realia krajów WNP, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (KA6_WG9,
KA6_WK1, KA6_UK4 , KA6_KO4, KA6_KO5);
6. Potrafi analizować kompleksową naturę języka rosyjskiego i jego złożoność poprzez analizę fonetyczną, językową tekstów rosyjskich
(KA6_WG1 KA6_WG4, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_UK1)
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe (obecność na zajęciach, systematyczność w przygotowaniu zadań ustnych i pisemnych, poprawne stosowanie norm ortoepii i fonetyki w odtwarzaniu tekstu cudzego i wypowiedziach własnych ), a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim.
Dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć. Pozostałe nieobecności (materiał z każdych kolejnych zajęć) trzeba zaliczyć podczas konsultacji. Absencja na 5 kolejnych zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.
Literatura
Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002.
Kasety audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych.
Kasety wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (wiadomości, teleturnieje, programy satyryczne itp.).
Płyty DVD, zawierające filmy odnoszące się do współczesnych realiów WNP.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997.
Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP.
|
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997.
Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP.
|
Uwagi
W cyklu 2022:
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek).
Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji.
|
W cyklu 2023:
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek).
Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: