Charakterystyka języków słowiańskich 340-RS1-3CJS
Kierunek: filologia, specjalność filologia rosyjska
Rok III, studia 1 stopnia, semestr I
Profil ogólnoakademicki
Status: fakultatywne specjalizacyjne
Język rosyjski, język polski
ECTS 3
30 godzin, ćwiczenia
Zaliczenie na ocenę po semestrze 1 na podstawie samodzielnej analizy tekstu w określonym języku słowiańskim i swobodnej rozmowy na temat tego tekstu i języka
Metody pracy: wykład, dyskusja, wyjaśnianie i objaśnianie, analiza tekstu, projekty i prezentacje, warsztaty grupowe
Wymagania wstępne: język scs, gramatyka języka rosyjskiego, gramatyka języka polskiego, wstępd do językoznawstwa
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15x2h= 30h (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 30h (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć 15 x2h= 30 h (1 ECTS)
Suma: 30h+30h+30h= 90h (3 ECTS)
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami 30 h
Liczba godzin 30 h
Punkty ECTS wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 30h+30h= 60h 2 pkt
o charakterze praktycznym 1 pkt
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z językami słowiańskimi - ich podstawowymi cechami i podstawowymi danymi o historii języka i stanie współczesnym. Student pozna teorie dotyczące etymologii samej nazwy Słowianie, zapozna się z teoriami dotyczącymi lokalizacji praojczyzny Słowian oraz pozna podstawowe cechy języków słowiańskich na podstawie prostych tekstów pisanych w tym języku (ze względów praktycznych najlepiej sprawdzają się tu modlitwy Ojcze nasz, Pozdrowienie Anielskie i Wyznanie wiary). Wychodząc z założenia, że etymologię nazwy Słowianin wyprowadzić się da od leksemu 'słowo' i nazwa znaczy po prostu 'brat w słowie (języku)' spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy nadal ta etymologia jest do przyjęcia i czy ma ona rację bytu. W trakcie zajęć omówione zostaną zjawiska socjolingwistyczne w świecie słowiańskim i ukazana rola polityki w kształtowaniu się współczesnych języków słowiańskich (językowy kocioł bałkański) oraz związki języka z zajmowanym przez niego terytorium geograficznym (liga językowa bałkańska).
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nim
KA6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa
KA6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów danego językaw obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych
KA6_WG9 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji
KA6_WG11 uwarunkowania historyczno-kulturowe danego obszaru językowego
Student potrafi:
KA6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku
KA6_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Student jest gotowy do:
KA6_KO3 świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy
KA6_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa
Kryteria oceniania
Przedłużona obserwacja studentów przez prowadzącego, aktywność na zajęciach, samodzielne przygotowanie prezentacji i projektów, obecność na zajęciach (dopuszcza się opuszczene 2 zajęć z dowolnego powodu w semestrze). Opuszczone zajęcia należy zaliczyć w ramach konsultacji
Literatura
L. Moszyński, Wstępd do filologii słowiańskiej, Warszawa 2003 (lub wcześniejsze)
H. Dalewska-Greń, Języki słowiańskie, Warszawa 1999
E. Siatkowska, Rodzina języków zachodniosłowiańskich. Zarys historyczny, Warszawa 1992
Z. Stieber, Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1988
F. Sławski, W. Kuraszkiewicz, T. Lehr-Spławiński, Przegląd i charakterystyka języków słowiańskich, Warszawa 1956
W. Kuraszkiewicz, Zarys dialektologii wschodniosłowiańskiej z wyborem tekstów gwarowych, Warszawa 1954
F. Sławski, Zarys dialektologii południowosłowiańskiej, Warszawa 1962
C. Бернштейн, Очерк сравнительной грамматики славянских языков, Москва 1961
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: