Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 3 340-RS1-3PNR3
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł: M_8.
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku.
Rok studiów/semestr: III rok, semestr 1 i 2
Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest zaliczenie z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. i 2.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 180h rocznie.
Metody dydaktyczne: podające (objaśnienie lub wyjaśnienie), praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja), problemowe.
Punkty ECTS: 12
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 180h (5 ECTS)
- przygotowanie do ćwiczeń: 120h (3,4 ECTS)
- udział w konsultacjach: 63h (1,8 ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 57h+5h=62h (1,8 ECTS)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 248h (7 ECTS)
- o charakterze praktycznym - 425h (12 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2023:
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Efekty kształcenia
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, reportaż) z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia) i zasad interpunkcyjnych zdania prostego i złożonego opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U11, K_U14);
2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z charakterystyką zewnętrzną i wewnętrzną człowieka, przyrodą, ochroną środowiska, sportem, turystyką, problemami wychowania i kształcenia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (K_U08, K_U12, K_U14);
3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (K_W02, K_U04);
4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet (K_U01);
5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (K_K02, K_K03, K_K10);
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (K_W13).
Kryteria oceniania
Ad.1.
Ocena formatywna: prace pisemne na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: praca pisemna na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.2.
Ocena formatywna: wypowiedzi ustne studenta na zadany temat, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: wypowiedź ustna studenta na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.3.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: test pisemny gramatyczny, ocena według kryteriów.
Ad.4.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat, ocena według kryteriów.
Ad.5.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: referat ustny na zadany temat przygotowywany przez grupę studentów, ocena według kryteriów.
Ad.6.
Ocena formatywna: przedłużona obserwacja studenta przez prowadzącego, ocena według kryteriów. Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (dyktando i test gramatyczny), ocena według kryteriów.
Ocena końcowa:
Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej).
W ciągu semestru dopuszczalne są 3 nieobecności. Nieobecności 4-6 zaliczane są na konsultacjach. Uzyskanie powyżej 6 nieobecności nie kwalifikuje studenta do zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
- M. Karolczuk, R. Szymula, Общайтесь по-русски!, Białystok 2007.
Literatura uzupełniająca:
- T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984.
- W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981.
- A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998.
- J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011.
- S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994.
- K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996.
- Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006.
- Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006.
- Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004.
- Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002.
- Т. Барышникова, Вся пунктуация русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2003.
- В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000.
- Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006.
- Artykuły prasowe, materiały internetowe.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022:
W przypadku przejścia w r. ak. 2021/2022 na nauczanie zdalne, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem wskazanej przez władze UwB platformy. |
W cyklu 2023:
W przypadku przejścia w r. ak. 2021/2022 na nauczanie zdalne, zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem wskazanej przez władze UwB platformy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: