Metodologia badań językoznawczych 340-RT2-1MBJ
Studia II stopnia, II rok
Kierunek: filologia, specjalność filologia rosyjska
Profil ogólnoakademicki
Status obowiązkowy specjalizacyjny
ECTS 3
Konwersatorium 30 godzin
Egzamin ustny po semestrze 1.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dyscyplinami naukowymi w ogóle i ukazanie wśród nich językoznawstwa, omówienie podstawowych zasad prowadzenia badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem badań językoznawczych.
Ponadto studenci poznają ważniejsze teorie i kierunki w rozwoju językoznawstwa od starożytności do współczesności.
Bilans nakładu pracy studenta Udział w zajęciach: 15x2h= 30h (1 ECTS)
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15x2h= 30h (1 ECTS)
Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 30h (1 ECTS)
Suma: 30h+30h+30h= 90h (3 ECTS)
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami 32
Punkty ECTS
wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 30h+30h= 60h 2 pkt
o charakterze praktycznym 1 pkt
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA7_WG1 złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w językoznawstwie
KA7_WG4 zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa
KA7_WG7 zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru
językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych
KA7_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją oraz ich złożone powiązania z fundamentalnymi
dylematami współczesnej cywilizacji
Student potrafi:
KA7_UW1 formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki
KA7_UW5 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT)
KA7_UW6 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
KA7_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Student jest gotowy do:
KA7_KK1 krytycznej oceny odbieranych treści
KA7_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Obserwacja studentów na zajęciach, dyskusje
obecność na zajęciach i aktywność
indywidualna i grupowa analiza badań naukowych pod kątem zastosowanej metodologii
Egzamin ustny po semestrze 1.
Literatura
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2020, 2004 lub wcześniejsze
M. Ivić, Kierunki w lingwistyce, Ossolineum 1975
J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1978
Дж. Лайонз, Введение в теореическую лингвистику, Москва 1978
Н. Хомский, Синтаксические структуры, Новое в лингвистике, вып. 1, Москва 1962
Н. Хомский, Аспекты теории сиснтаксиса, Москва 1972
В. А. Звегинцев, История языкознания XIX—XX веков в очерках и извлечениях, ч. II, М., 1965
F. de Saussurre, Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1970
Apanowicz J., Metodologia ogólna, Gdynia 2002.
J. Perlin, Metodologia językoznawstwa diachronicznego, Warszawa 2004
Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław 1967.
Nowosielski S., Metody badań naukowych w zarządzaniu. Część 1, Wrocław 2010.
Nowosielski S., Metodologiczne podstawy formułowania problemu badawczego w naukach o zarządzaniu, Poznań 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: