Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2 340-RT2-2PNR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1
Dziedzina nauki: nauki humanistyczne
Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4.
Wymagania wstępne: student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin ustny i pisemny po trzecim semestrze)
Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: 27
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS)
Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS)
Razem: 810 h (27 ECTS).
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS)
o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne:student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne:student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł MK_1 Dziedzina nauki: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4. Wymagania wstępne:student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia rosyjska. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin pisemny po trzecim semestrze) Metody dydaktyczne: ćwiczenia, konsultacje, egzamin. Punkty ECTS: 27 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4 ECTS) Udział w konsultacjach: 30 x 6 = 180 h (6 ECTS) Przygotowanie do zajęć: 30 x 15,5 = 465 h (15,5 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 h (1,5 ECTS) Razem: 810 h (27 ECTS). Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+180=300 h (10 ECTS) o charakterze praktycznym : 120+180+465+45=810 h (27 ECTS) |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1. Potrafi przygotować typowe złożone prace pisemne w języku rosyjskim (wypracowanie, rozprawka, opowiadanie, reportaż, artykuł prasowy, esej) z wykorzystaniem poznanych na studiach I stopnia zasad ortograficznych, gramatycznych i stylistycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki (związanej ze współczesną kulturą, muzyką, literaturą, nauką i techniką rosyjską oraz tradycjami i zwyczajami rosyjskimi) opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. KA7_UK5.
2.Potrafi przygotować złożone wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na studiach I stopnia zasad fonetycznych, gramatycznych i stylistycznych języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki (związanej ze współczesną kulturą, muzyką, literaturą, nauką i techniką rosyjską oraz tradycjami i zwyczajami rosyjskimi) opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł. KA7_UK5, KA7_UW5.
3. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet) oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy. KA7_UW6, KA7_UW7.
4. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role. KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UO1.
5.Śledzi aktualne wydarzenia kulturalne korzystając z różnych mediów; systematycznie uczestniczy we współczesnym życiu kulturalnym. KA7_KO3, KA7_KO4.
6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i historycznej zmienności. KA7_WG1, KA7_WG11, KA7_WK1.
7. Potrafi merytorycznie argumentować wykorzystując własne poglądy i poglądy innych autorów oraz formułować wnioski. KA7_WG9, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4.
8.Potrafi tłumaczyć ustnie i pisemnie różnego rodzaju teksty (również specjalistyczne). KA7_UW1, KA7_UW2.
9.Potrafi inspirować inne osoby do uczenia się, sam też rozumie i realizuje potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy. KA7_WG2, KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_KK1, KA7_KK2.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
1.Kolokwia pisemne.
2.Wypracowania.
3.Dyktanda.
4.Tłumaczenia pisemne i ustne.
5.Wypowiedzi ustne; prezentacje.
6.Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po trzecim i czwartym semestrze. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, wypracowania, tłumaczenie tekstu) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach. Egzamin pisemny i ustny w sesji zimowej po trzecim semestrze. Egzamin pisemny trzyczęściowy: dyktando, test gramatyczny, wypracowanie. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć trzy nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 30% nieobecności na zajęciach (27 godzin) kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu
Literatura
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016.
2. А.Д.Юдина, Наука без границ..., Москва 2004.
3. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005.
4. Л.С.Лаврентьева, Ю.И.Смирнов, Культура русского народа. Обычаи, обряды, занятия, фольклор, Санкт-Петербург 2004.
5. В.Ф.Андреев, Праздники и обряды на Руси, Москва 2006.
6. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.
7. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
8. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998.
9. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008.
10. М.Т.Тверитинова, Т.Г.Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2000.
11. Н.В.Федотова, О.А.Мясникова, А.А.Неверова-Христова, Русский язык для иностранцев, изд.”ТетраСистемс”, Минск 2004.
12. Н.В.Баско, Изучаем русский, узнаем Россию, Москва 2005.
13. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005.
14. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2010.
15. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003.
16. Z.Burnewicz, L.Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura – Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996.
17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu.
W cyklu 2022:
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. |
W cyklu 2023:
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. |
W cyklu 2024:
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: