Czytelnictwo 340-SPI-1CZY
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, I semestr, 10 godz. wykładu, 10 godz. ćwiczeń, 10 godz. lab. ; 4 ECTS; bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach- 30 godz.
udział w konsultacjach- 2 godz.
przygotowanie do zajęć i egzaminu, 50 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS)
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32 g. 1 ECTS
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 g. 3 ECTS
W tym o charakterze praktycznym 10 g. 0,5 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza
- Słuchacz definiuje i objaśnia problematykę czytelnictwa zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym, ukazuje jego interdyscyplinarny charakter (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
- opisuje publiczność czytelniczą (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
- rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki badania czytelnictwa(ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
- wskazuje i objaśnia różne formy upowszechniania i promocji oraz edukacji czytelniczej, form pracy z czytelnikami (ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
Umiejętności
- słuchacz potrafi przeprowadzać badania czytelnictwa przy użyciu różnych technik badawczych oraz analizować ich wyniki (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
- potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa (ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wypowiedzi na platformie e-learningowej, egzamin ustny)
Kompetencje społeczne
Słuchacz ma postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa oraz kształtowania wysokiego poziomu kultury czytelniczej społeczeństwa (ocenianie ciągłe)
Odniesienie do Efektów spacinib: SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_WG03, SP7_WG07, SP7_UW01, SP7_UW06, SP7_UW07, SP7_UU01, SP7_KR01, SP7_KR01, SP7_KK03
Kryteria oceniania
Część stacjonarna na podstawie obecności; przygotowania do zajęć, aktywności; przedmiot kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym
Część e-learningowa: lektura materiałów zamieszczonych na platformie, wyszukiwanie informacji na zadany temat w zasobach internetowych; odpowiedzi na pytania w formie zdalnej
Dopuszczalna jest 1 nieobecność w semestrze, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej lub zdalnej
Literatura
Andrzejewska J., Edukacja czytelnicza i medialna: poradnik metodyczno-programowy dla wszystkich typów szkół i bibliotek, Warszawa 2003.
Baluch A., Czyta, nie czyta...: (o dziecku literackim), Kraków 1998.
Barańczak S., Czytelnik ubezwłasnowolniony: perswazja w masowej kulturze literackiej PRL, Paryż 1983.
Bestsellery – literatura popularna – odbiorcy. Empiryczne badania współczesnego czytelnictwa, pod red. A. Dymmel, Lublin 2009.
Biblioteka w otoczeniu społecznym. Pod red. E. B. Zybert, Warszawa 2000.
Chwastek A., Studia nad czytelnictwem więźniów, Wrocław 1980.
Czytanie, czytelnictwo, czytelnik, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, Wrocław 2011.
Dobrowolska M., Seniorzy w bibliotekach publicznych, Warszawa 2012.
Dunin J., Pismo zmienia świat: czytanie, lektura, czytelnictwo, Warszawa 1998.
Dunin J., Publiczność i kultura literacka, „Nowe Książki” 1996, nr 5.
Edukacja czytelnicza. Wybór konspektów, oprac. D. Grabowska, Warszawa 2003.
Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pod red. A. Jakubowicz-Bryx, Bydgoszcz 2011.
Iwaszkiewicz J., Gawęda o książkach i czytelnikach, Warszawa 1985.
Koryś I., Wolff K., Wybieram książkę: społeczny zasięg książki w Polsce w 2008 roku, Warszawa 2010.
Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2010.
Kraśniewska K., Czytelnictwo kobiet, Warszawa 1973.
Lalewicz J., Socjologia komunikacji literackiej. Problemy rozpowszechniania i odbioru literatury, Wrocław 1985.
Lam S., O książce wiernej towarzyszce człowieka, Lwów 1917.
Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa 2008.
Lewandowicz-Nosal G., Książki dla najmłodszych. Od zera do trzech. Poradnik, Warszawa 2011.
Liternet.pl, red. P. Marecki, Kraków 2003.
Ong W. J, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992.
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.
Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988.
Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992.
Poszukiwania badawcze nauczycieli akademickich i studentów dotyczące wybranych problemów czytelnictwa, pod red. K. Lenartowskiej i E. Szefler, Bydgoszcz 1994.
Radlińska H., Książka wśród ludzi, Warszawa 2003.
Siekierski S, Czytania Polaków w XX wieku, Warszawa 2000.
Straus G., Czytać, nie czytać... , kupować, nie kupować. Sytuacja książki w społeczeństwie polskim w 1998 r., Warszawa 2000.
Straus G., Czytanie książek u progu liceum, Warszawa 2002.
Straus G., Powszechność i powszedniość lektury, Warszawa 1993.
Straus G., Wolff K., Sienkiewicz, Mickiewicz, Biblia, Harlequiny...Społeczny zasięg książki w Polsce w 2000 roku, Warszawa 2002.
Straus G., Wolff K., Wierny S., Książka na początku wieku. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2002 roku, Warszawa 2004.
Straus G., Wolff K., Wierny S., Czytanie, kupowanie, surfowanie: społeczny zasięg książki w Polsce w 2006 roku, Warszawa 2008.
Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Warszawa 1983.
Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 1999.
Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem, Warszawa 1991.
Zając M., Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.
Zasadzka Z., Nastoletni czytelnicy, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: