Biblioterapia 340-SPI-2BTR
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 10 godz. ćw., 1 ECTS; bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach- 10 godz.
przygotowanie do zajęć – 10 godz.
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin Punkty ECTS)
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 10 h 0,5
O charakterze praktycznym - 5 h., 0,2
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Słuchacz definiuje i objaśnia problematykę biblioterapii (ocena aktywności i przygotowania do zajęć)
- opisuje kręgi adresatów biblioterapii (ocena aktywności w trakcie zajęć)
- rozróżnia i charakteryzuje metody i techniki pracy z uczestnikami biblioterapii
- ma podstawową wiedzę na temat literatury pięknej oraz form twórczości stosowanych w biblioterapii
Umiejętności
- słuchacz potrafi dobierać odpowiednią literaturę do wykorzystania w biblioterapii (ocena przygotowania do zajęć)
- potrafi prowadzić działalność związaną z promocją, upowszechnianiem czytelnictwa wśród adresatów biblioterapii (ocena aktywności w trakcie zajęć)
- potrafi redagować teksty terapeutyczne według schematów (ocena aktywności w trakcie zajęć)
- student potrafi tworzyć scenariusze zajęć biblioterapeutycznych (ocena przygotowania do zajęć)
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacz nabędzie postawę aktywną i kreatywną na rzecz upowszechniania czytelnictwa wśród osób chorych oraz uwrażliwi się na potrzeby czytelnicze specjalnych grup czytelniczych (ocenianie ciągłe)
Odniesienie do efektów kształcenia SPACINiB:
SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_WG03, SP7_WG07, SP7_UW01, SP7_UW06, SP7_UW08, SP7_KO01, SP7_KR01, SP7_KR01
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Ocena aktywności w trakcie zajęć.
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności (dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej), aktywności na zajęciach, przygotowania jednej pracy pisemnej, do wyboru:
- mini-katalog adnotowany o tematyce biblioterapeutycznej (min. 5 pozycji)
- bajka terapeutyczna/ dalszy ciąg baśni
Literatura
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, t. 1, 2, Warszawa, 1985.
Biblioteka a niepełnosprawność w rodzinie, red. t. Janusz Nowicki, Warszawa 2003.
„Biblioterapeuta” (wybrane numery).
Biblioterapia w praktyce : pod red. E. J. Koniecznej, Kraków 2005.
Borecka I, Biblioterapia : skrypt dla studentów, Wałbrzych 2001.
Borecka I., Biblioterapia. Teoria i praktyka. Poradnik, Warszawa 2001.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002
Borecka I., Czy to bajka, czy nie bajka czyli Nowy sposób na krasnoludki, Wałbrzych 1995.
Borecka I., Metodyka pracy z czytelnikiem chorym i niepełnosprawnym, Olsztyn 1991.
Brett D., Bajki, które leczą, przekł. M. Trzebiatowska, cz. 1, Gdańsk 2005.
Brett D., Bajki, które leczą, przekł. H. Dankiewicz, cz. 2, Gdańsk 2003.
Czerwińska M., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002.
Książka w działalności terapeutycznej: praca zbiorowa pod red. E.B. Zybert, Warszaza1997.
Gostyńska M. D., Terapia wielkiego ładu, Kraków 1984.
Książka w działalności terapeutycznej: praca zbiorowa pod red. E.B. Zybert, Warszaza1997.
Krzemińska W., Literatura piękna a zdrowie psychiczne, Warszawa 1973.
Molicka M., Bajki terapeutyczne dla dzieci, Poznań 1999.
Molicka M., Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
G. Ortner, Nowe bajki na dobry sen, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: