Bibliografia i inne źródła informacji 340-SPI-2BZI
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. ćwiczeń; 2 ECTS; bilans nakładu pracy:
Uczestnictwo w zajęciach: 15 godzin
Czytanie literatury i przyswojenie nowej wiedzy: 15 godzin
Samodzielne ćwiczenia praktyczne z wyszukiwania informacji oraz przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami (Liczba godzin; Punkty ECTS)
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15 g. 0,5
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30 g. 1,5
O charakterze praktycznym -15 g. 0,5
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa praktyczne umiejętności wyszukiwania informacji w źródłach tradycyjnych i elektronicznych. Weryfikacja efektów podlega ocenie cząstkowej postępu prac studenta na poszczególnych etapach pracy nad zestawieniem bibliograficznym, ocena aktywności indywidualnej i pracy zespołowej na zajęciach.
Po zakończeniu zajęć słuchacz:
w zakresie WIEDZY:
zna najważniejsze bibliografie i źródła informacji,
zna i rozumie pojęcia i zagadnienia związane ze współczesnymi systemami i zasobami informacyjnymi oraz z wyszukiwaniem i oceną informacji,
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
potrafi wyszukiwać informacje w różnego typu źródłach elektronicznych i tradycyjnych oraz oceniać ich jakość i przydatność z punktu widzenia użytkownika,
potrafi sprawnie wykorzystywać technologie informacyjne w dalszej pracy zawodowej,
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
rozumie konieczność i potrzebę ustawicznego rozwoju i samokształcenia,
ma świadomość istoty i znaczenia informacji we współczesnym świecie.
Sposoby weryfikacji: ocena zadań wykonywanych w ramach przedmiotu
Odniesienie do Efektów SPACINiB: SP7_WG01, SP7_WG03, SP7_UW02, SP7_UW04, SP7_UW05, SP7_KR01
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - cenianie ciągłe; ocena ćwiczeń wykonywanych w trakcie zajęć; Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność)
2. Wykonanie zadań indywidualnych i zadania końcowego (pracy pisemnej) oraz terminowość realizacji zadań.
Literatura
Literatura podstawowa:
Bibliografia: historia - teoria– praktyka. Pod red. J. Franke, J. Woźniak-Kasperek. Warszawa, 2016. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 172).
Bibliografia: metodyka i organizacja. Pod red. Z. Żmigrodzkiego. Warszawa, 2000. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 38).
Bibliografie regionalne: dokonania, dylematy, wnioski: materiały z konferencji Puławy 15–16 września 1994 r. Warszawa, 1995.
Bibliografia: teoria – praktyka-dydaktyka. Pod red. J. Woźniak-Kasperek, M. Ochmańskiego. Warszawa, 2009. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 106).
Bibliografia: źródła – standardy-zasoby. Pod red. J. Franke. Warszawa, 2013. (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 145).
Dembowska M.: Metoda Bibliografii Polskiej Karola Estreichera. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Warszawa, 2001.
Pacek J.: Bibliografia w zmieniającym się środowisku informacyjnym. Warszawa, 2010. . (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 120)
Piąta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów, Warszawa 11-13 czerwca 2003: referaty i dyskusja. [Oprac. dyskusji Danuta Bilikiewicz-Blanc i Anna Karłowicz; red. Joanna Gregorczyk]. Warszawa, 2004.
Siewcka D.: Światowy model informacji bibliograficznej : Programy i projekty (1950-2010). Wrocław-Warszawa, 2015. . (Nauka – Dydaktyka – Praktyka ; 162).
Skalska-Zlat M.: Bibliografia w Polsce 1945-1996: naukoznawcza analiza dyscypliny. Wrocław, 2002.
Szósta Ogólnokrajowa Narada Bibliografów: Warszawa, 23-24 października 2008. [Oprac. red. Joanna Tarasiewicz]. Warszawa, 2010.
Sadowska J.: Instytut Bibliograficzny w przededniu 80-lecia. „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 4, s. 568-596.
Sadowska J., Polska bibliografia regionalna z perspektywy półwiecza : koncepcje i realia. „Przegląd Biblioteczny” 2011, z. 4, s. 449-465.
Szczepańska A.: Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce. „Przegląd Biblioteczny” 2007, z. 2, s. 233-251.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: