Czytelnictwo literatury dziecięcej i młodzieżowej 340-SPI-2CDM
Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa; profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy, II semestr, 10 godz. wykładu , 10 godz. ćwiczeń
3 ECTS;
bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach- 20 godz.
udział w konsultacjach- 2 godz.
przygotowanie do zajęć i -40 godz.
Nakład pracy słuchacza związany z zajęciami Liczba godzin Punkty ECTS
Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 20 godz. 1 ECTS
Niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. 2 ECTS
O charakterze praktycznym -
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie |
Efekty kształcenia
A. WIEDZA
1. Słuchacz opisuje historię literatury dla dzieci i młodzieży
2. Potrafi wymienić pisarzy dla dzieci w różnych epokach historycznoliterackich oraz zna problematykę ich twórczości
3. Rozpoznaje i charakteryzuje rodzaje, gatunki oraz konwencje literackie.
Weryfikacja: Ocena aktywności w trakcie zajęć, prace pisemne na platformie e-learningowej
B. UMIEJĘTNOŚCI
5. W wyniku przeprowadzonych zajęć słuchacz potrafi analizować, interpretować teksty literackie przeznaczone dla młodego odbiorcy
6. Potrafi dobierać wartościową literaturę dla dzieci i młodzieży z zastosowaniem takich kryteriów, jak: możliwości odbiorcze, temat, konwencja, gatunek, zainteresowania, potrzeby czytelnicze dzieci i młodzieży
Weryfikacja: Ocena aktywności w trakcie zajęć, prace pisemne na platformie e-learningowej
C. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Słuchacz jest otwarty na pogłębianie wiedzy z zakresu literatury i kultury literackiej dzieci i młodzieży
2. Jest otwarty na zgłębianie i upowszechnianie wiedzy na temat kultury literackiej i czytelnictwa dzieci i młodzieży
Weryfikacja: Ocena aktywności w trakcie zajęć, prace pisemne na platformie e-learningowej
Odniesienie do Efektów SPACINIB: SP7_WG01, SP7_WG02, SP7_WG07, SP7_UW06, SP7_UW08, SP7_KK01, SP7_KK02, SP7_KR01
Kryteria oceniania
Wykłady, prezentacje multimedialne; metoda heurezy. Zaliczenie na ocenę
Zaliczenie ćwiczeń i wykładów na podstawie obecności, przygotowanai do zajęć, aktywności. Dopuszczalna jest 1 nieobecność, pozostałe należy zaliczać w formie ustnej lub pisemnej.
Literatura
Bibliografia – (wybrane opracowania)
Baśń i dziecko, wstęp, wybór i opracowanie H. Skrobiszewska, Warszawa 1978.
Caillois, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967.
Carpentier H., J.R.R. Tolkien: wizjoner i marzyciel, Warszawa 1997.
Cieślikowski J., Literatura osobna, Wrocław 1985.
Cieślikowski J., Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1976.
Czabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
Czabanowska-Wróbel A., Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003.
Dunin J., Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991.
Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2000.
Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, tł. J. Ugniewska, Warszawa 1996.
Frycie S., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978.
„Guliwer”, kwartalnik o książce dla dzieci
Jonca M, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005.
Jonca M., Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994.
J.R.R. Tolkien – recepcja polska: studia i eseje, red. naukowa J.Z. Lichański, Warszawa 1996.
Kaniowska-Lewańska I., Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1973.
Kim jesteś Kopciuszku czyli o problemach współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży, praca zbiorowa pod red. S. Aleksandczaka, Warszawa 1986.
Kruszewska-Kudelska A., Polskie powieści dla dziewcząt po roku 1945, Wrocław 1972.
Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży, [w:] Obraz literatury polskiej XIX i XX w., seria V. Literatura okresu Młodej Polski, t. 3, Kraków 1973.
Kuliczkowska K., Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1914. Zarys rozwoju. Materiały, wyd. 2, Warszawa 1965.
Kuliczkowska K., W szklanej kuli, Warszawa 1970.
M. Kurecka, Jan Christian Andersen, Warszawa 1965.
Leszczyński. G., Młodopolska lekcja fantazji. O przełomie antypozytywistycznym w literaturze fantastycznej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988.
Mit dzieciństwa w sztuce młodopolskiej, Warszawa 1992.
Nowy słownik literatury dla dzieci i młodzieży. Pisarze, książki, serie, ilustratorzy, przegląd bibliograficzny, red. K. Kuliczkowska, B. Tylicka, Warszawa 1979.
O literaturze dla dzieci i młodzieży. Studia, rozprawy, szkice, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1975.
Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa i B. Żurakowski, Warszawa-Poznań 1989.
Papuzińska J., Inicjacje literackie: problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988.
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.
Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992.
Papuzińska J., Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989.
Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa 2008.
Przeboje edukacji polonistycznej, pod red. D. Michułki, Wrocław 2001.
Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B. Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Wrocław 2002.
Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995.
W kręgu arcydzieł literatury młodzieżowej. Interpretacje – przekłady – adaptacje, pod red. L. Ludorskiego, Lublin 1998.
Waksmund R., Literatura pokoju dziecinnego, Warszawa 1986.
Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1987.
Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej (tematy-gatunki-konteksty), Wrocław 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: