Kulturowy kanon narodowy 340-SPP1-1KAN
Zajęcia są prowadzone w formie wykładu, którego zadaniem jest uświadomienie słuchaczom roli kanonu tekstów kultury, w tym lektur szkolnych, w przekazywaniu dziedzictwa narodowego i współtworzeniu identyfikacji zbiorowej. Wykład pokazuje, mechanizm kreowania tożsamości narodowej przez szkołę i literaturę w danym miejscu i czasie, zwłaszcza w warunkach diaspory. Zachęca także do refleksji nad miejscem doświadczenia migracji i emigracji w polskim kanonie narodowym oraz specyfiką odbioru literatury ojczystej przez Polaków poza granicami , funkcjonujących w środowisku między-narodowym.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w wykładach (15 godz.) – 0,6 pkt
opracowanie problemu (6 godz.) – 0,2 pkt
przygotowanie do zaliczenia (3 godz.) – 0,1 pkt
udział w konsultacjach (2 godz.) – 0,1 pkt
ŁĄCZNIE: 26 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 0,7 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
SP7_WG1 student zna wybraną polską i światową klasykę literatury oraz zasady jej wyboru (powstawania i funkcjonowania kanonów), orientuje się we współczesnej polskiej kulturze literackiej, rozpoznaje dawne i współczesne prądy, zjawiska literackie, nurty światopoglądowe, estetyczne i filozoficzne, przedstawicieli oraz główne teksty pisarzy reprezentatywnych dla pokoleń i grup literackich w kraju i na świecie;
SP7_WK1 rozumie fundamentalne wyzwania współczesnej cywilizacji i ich wpływ na nauczanie języka polskiego, także wśród Polonii;
SP7_UW1 student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji różnych tekstów kulturowych, z uwzględnieniem najnowszych metod badawczych; potrafi wykorzystać te umiejętności w praktyce szkolnej, wiążąc (tam, gdzie jest to możliwe) polski kanon narodowy z kulturą i środowiskiem ucznia;
SP7_UW2 ma umiejętność posługiwania się się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi oraz pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa polonistycznego;
SP7_UO3 potrafi promować polskie dziedzictwo kulturowe w kraju i poza jego granicami;
SP7_KK1 jest gotów do wykorzystania kompetencji językowych i historycznoliterackich w działaniu na rzecz życia kulturalnego swego środowiska;
SP7_KK2 czuje się zobowiązany do analizy różnych aspektów swej pracy w roli nauczyciela polonisty (samoobserwacji, autorefleksji, oraz samooceny);
Kryteria oceniania
Metoda podawcza (prezentacja multimedialna) z elementami konwersacji. Zaliczenie na podstawie obecności i projektu przygotowanego przez słuchacza. Nieobecności są zaliczane w czasie konsultacji lub poprzez dodatkowe zadania.
Literatura
Adam Mickiewicz w oczach Francuzów am, red. Z. Mitosek, przeł. R. Forycki, Warszawa 1999
A. Artwińska, O Mickiewiczu w PRL i Goethem w NRD, Poznań 2009
J. Assman, Kanon – objaśnienie pojęcia, w: tegoż, Pamięć kulturowa…, s. 118-143
A. Assmann, Kanon i archiwum, w: tejże, Między historią a pamięcią…, s. 74-89
P. Casanowa, Światowa republika literatury, przeł. E. Gałuszka, A. Turczyn, Krakó∑ 2017.
G. Charytniuk-Michiej, Obrzęd dziadów w dokumentach i w cyklu Mickiewicza, Warszawa 2011
Europejski kanon literacki, red. E. Wichrowska, W-wa 2012
M. Janion, Romantyzm polski wśród romantyzmów europejskich, w: tejże, Prace wybrane, t. I: Gorączka romantyczna, red. M. czermińska, Krakow 2000
Z. Kadłubek, Po co kanon, „Fabryka Silesia” 2012/1
Kanon i obrzeża, red. I. Iwasiów, T. Czerska, Kraków 2005
A.Lanoux, Od narodu do kanonu. Powstawanie kanonu polskiego i rosyjskiego romantyzmu w latach 1815-1865, Warszawa 2003
Polonistyka w przebudowie… red. M. Czermińska, Kraków 2005
J. Prokop, Kanon literacki i pamięć zbiorowa, „Arcana” 2000, nr 1-33 (numer specjalny)
J. Sztachelska, Zabijanie klasyków Białystok 2015
B. Shallcross, Requiem dla kanonu? Szczególny przypadek kanonu transatlantyckiego, „Teksty Drugie” 4/2014
Piotr Wilczek, Czy istnieje kanon literatury polskiej http://www.studiapolskie.us.edu.pl/wirtualna_katedra/lit_pol_w_swiecie_t1/02Wilczek.pdf
D. Zawadzka, Między archiwum i kanonem. Praca pamięci w literaturze regionu podlaskiego na przykładzie książek z 2015 roku, w: Regionalizm literacki - historia i pamięć, red. Z. Chojnowski, E. Rybicka, Kraków 2017.
Fabryka Silesia” 2012/1 (numer monograficzny)
„Teksty Drugie” 4,2014 (numer monograficzny)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: