Nauczanie literatury dla dzieci i młodzieży 340-SPP1-2NDM
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok, semestr II
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin (10 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (10 godz.) – 0,6 pkt
przygotowanie do zajęć (5 godz.) – 0,2 pkt
przygotowanie do zaliczenia (5 godz.) – 0,2 pkt
ŁĄCZNIE: 20 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 0,8 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 0,2 ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
W1. Zna i rozumie specyfikę i zadania literatury dla dzieci i młodzieży, jej miejsce w kulturze rodzimej i polonijnej oraz jej wykorzystanie w przestrzeni szkolnej na różnych poziomach kształcenia; (SP7_WG1)
W2. Zna i rozumie zróżnicowane konteksty interpretacyjne, literackie i pozaliterackie, a także rozumie rolę ich wykorzystania w określaniu znaczenia wytworów kultury, zwłaszcza dzieła literackiego; (SP7_WG2)
W3. Zna najważniejsze koncepcje teoretycznoliterackie i współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Children Studies) i potrafi zastosować ich prerogatywy włączające ucznia do procesu kształcenia; (SP7_WG4, SP7_WG12)
W4. Posiada wiedzę na temat metodyki nauczania literatury dla dzieci i młodzieży, procedur i dobrych praktyk stosowanych w obszarze działalności pedagogicznej (nauczanie w szkołach polskich i polonijnych); (SP7_WG7)
W zakresie umiejętności student:
U1. Potrafi analizować utwory należące do „literatury osobnej” z perspektywy historycznej, kulturowej, genologicznej z wykorzystaniem różnych narzędzi i kontekstów; (SP7_UW1, SP7_UW2)
U2. Potrafi dobierać odpowiednie narzędzia dydaktyczne i metody pracy z literaturą dla dzieci, stosuje wybrane zagadnienia z zakresu ponowoczesnych nauk pedagogicznych i dydaktyki, zorientowane na zastosowanie w nauczaniu literatury dla dzieci i młodzieży na lekcjach języka polskiego jako drugiego, umożliwiające skuteczną pracę dydaktyczną i wychowawczą; (SP7_UO1, SP7_UO2)
U3. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, umiejętnie planując i organizując proces nauczania/ uczenia się (SP7_UO2)
W zakresie kompetencji społecznych student:
K1. Świadomie kształtuje relacje interpersonalne, postawy etyczne oraz szacunek do rodzimej kultury i języka, kształcenia kompetencji kulturowych i społecznych uczniów oraz przygotowywania młodego pokolenia do uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym; (SP7_KO4)
K2. Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób; (SP7_KR2)
Literatura
A. Smuszkiewicz, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Poznań 2015. file:///C:/Users/Admin/Downloads/Smuszkiewicz_2015%20(1).pdf [dostępny w Internecie]
A. Przecławska (red.): Literatura dla dzieci i młodzieży w procesie wychowania, Warszawa, 1978.
K. Zabawa, Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków 2017.
G. Leszczyński, Magiczna biblioteka, Warszawa 2007;
Literatura uzupełniająca:
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010.
G. Leszczyński, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Warszawa 2010
R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: