Praktyki cz. 2 340-SPP1-2PRA
Profil studiów: ogólnoakademicki,
Forma studiów: studia podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I i II rok, semestr I, II, III.
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza i umiejętności umożliwiające podejmowanie czynności zawodowych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h
Metody dydaktyczne: praktyczne przygotowanie zawodowe, konsultacje.
Punkty ECTS: 6 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
• Obserwacja lekcji pokazowych: 15 h (po 5 h w każdym semestrze)
• Dyskusja z prowadzącym zajęcia i opiekunem praktyk: 9 h (po 3 h w każdym semestrze)
• Zaznajomienie się z organizacją pracy polskiej i polonijnej szkoły i dokumentacją prowadzoną przez nauczyciela, zapoznanie się ze stosowanym przez opiekuna programem nauczania języka polskiego, analiza podręczników, rozpoznanie w zakresie dostępnych materiałów dydaktycznych, publikacji metodycznych, czasopism polonistycznych, przykładowych testów i sprawdzianów: 9 godz. (po 3 h w każdym semestrze)
• Organizowanie warsztatu pracy nauczyciela polonisty. Planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć. Prowadzenie obserwacji lekcji języka polskiego (hospitacje lekcji w wymiarze: 6 h ) wraz z odpowiednią dokumentacją: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
• Konsultacje z opiekunem praktyk: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
• Planowanie lekcji i przygotowywanie konspektów: 9 h (po 3 h w każdym semestrze)
• Włączenie się w obowiązki prowadzącego zajęcia, tzw. asystentura – obejmująca m.in. przygotowywanie ćwiczeń, kart pracy i innych materiałów dydaktycznych: 12 h (po 4 h w każdym semestrze)
• Prowadzenie lekcji języka polskiego zgodnie z ustalonym wymiarem: 12 h (4 h – współprowadzenie lub prowadzenie lekcji języka polskiego w I semestrze studiów; 8 godzin prowadzenia lekcji języka polskiego w semestrach: II i III)
• Przygotowanie dokumentacji wymaganej do zaliczenia praktyki: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 63 h 4,2 ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 27 h 1,8 ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
W1. Ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień kształcenia literacko-kulturowego i językowego na drugim i trzecim etapie edukacyjnym (SP7_UW1)
W2. Zna i rozumie różne metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne służące kształceniu literacko-kulturowemu i językowemu (SP7_UW2)
W3. Zna i rozumie dokumentację szkolną, podstawę programową i różnice wynikające z kształcenia w Polsce i w szkołach polonijnych (SP7_WK2)
W3. Rozumie formy certyfikacji i egzaminowania na różnych etapach kształcenia polonistycznego w kraju i za granicą (SP7_WG6)
W zakresie umiejętności student:
U1. Potrafi integrować kształcenie literacko-kulturowe i językowe (SP7_UO1)
U2. Potrafi organizować pracę na lekcji języka polskiego z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na drugim i trzecim etapie edukacyjnym (SP7_UO2)
U3. Umie dobierać treści, podporządkowując je rozwijaniu różnych kompetencji uczniów, w tym językowych, komunikacyjnych, czytelniczych, kulturowych, społecznych (SP7_UO1)
U4. Potrafi redagować polecenia i ćwiczenia kształcące różne umiejętności uczniów, w tym językowych, komunikacyjnych, czytelniczych, kulturowych, społecznych (SP7_UO1)
U5. Umie zastosować w praktyce różne metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne służące kształceniu literacko-kulturowemu i językowemu (SP7_UO1)
U6. Potrafi planować i organizować własny proces uczenia się (SP7_UU1)
U7. Potrafi pracować w grupie i przyjmować w niej różne role (SP7_UU1)
W zakresie kompetencji społecznych:
K1. Ma świadomość wykorzystania kompetencji językowych i historycznoliterackich w działaniu na rzecz życia kulturalnego swego środowiska (SP7_KK1, SP7_KK2)
K2. Jest gotów do analizy różnych aspektów swej pracy w roli nauczyciela polonisty - samoobserwacji, autorefleksji, oraz samooceny (SP7_KK2)
K3. Rozumie konieczność podkreślania znaczenia edukacji polonistycznej dla kształtowania osobowości ucznia (SP7_KO2)
K4. Jest gotów do planowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego (SP7_KR1)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po każdym semestrze.
Uwagi i opinie opiekuna wyznaczonego z ramienia instytucji organizującej praktyki wynikające z obserwacji aktywności zawodowej studenta
Weryfikacja efektów kształcenia: wypełniona karta praktyk, samoocena i opinia pisemna opiekuna wyznaczonego z ramienia instytucji organizującej praktyki.
Podstawę do zaliczenia praktyk stanowi złożenie przez słuchacza Dziennika praktyk opisującego ich przebieg i osiągnięcia w pracy. Powinna ona zawierać opis zadań przydzielanych praktykantowi i być potwierdzona przez bezpośredniego przełożonego nadzorującego praktyki ze strony organizatora. Opiekun praktyk z ramienia Wydziału na podstawie oceny dokumentacji praktyk określa, czy osiągnięto zamierzone cele praktyk.
Literatura
I semestr:
Wybór:
o M. Jas, Jak aktywizować uczniów za pomocą metod aktywnych i nieaktywnych, „Poradnik Nauczyciela” 2003.
o M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998.
o S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.
o Trudne lekcje języka polskiego. Ku rozwiązaniom praktycznym, red. A. Handzel, A. Janus-Sitarz, A. Kania, A. Kulig, Kraków 2015.
o Pernille Ripp, Uczyć (się) z pasją, Słupsk 2017.
o Faber Adele, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 2013.
o Faber Adele, Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Poznań 2006.
II semestr:
o M. Łukowicz, Wyreżyserować lekcję. Nauczyciel jako aktor, reżyser i mistrz, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2020, t. 29.
o Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.
o Lekcja polskiego. Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, TOM 2: Praktyki edukacyjne, red. A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis, Poznań 2021.
o Program doskonalenia metodycznego nauczycieli polonijnych, red. M. J. Ambrożej, M. Lech, Białystok 2020.
o W. Próchniak, Otwieranie świata (literatury) w realiach szkoły polonijnej. Podsystemy, sprawności czy wiedza?, „Polonistyka. Innowacje” 2020, z. 10.
o Kathryn Northeast, A. Majewska, „Serce mam jakby podzielone na dwie części…” Elementy kulturowe w zbiorze ćwiczeń dla użytkowników języka polskiego jako dziedziczonego „Na końcu języka”, „Roczniki Humanistyczne” 2016, t. LXIV, z. 10.
o A. W. Buraczyńska, Język polski. Testy. Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty, Gdańsk 20022.
III semestr:
o M. Kwiatkowska-Ratajczak, Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań 2013.
o M. Kwiatkowska-Ratajczak, Projektowanie lekcji, w: Innowacje i metody, t. 1: W kręgu teorii i praktyki : podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2011.
o Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz,
M. Jędrychowska, Kraków 1999.
o R. Bryzek, W. Kozak, Twórcze lekcje języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2019.
o E. Bernacka-Langier, S. Brzezicka, P. Doroszuk, B. Gębal, Janik-Płocińska, A. Marcinkiewicz, E. Pawlic-Rafałowska, J. Wasilewska-Łaszczuk, M. Zasuńska, Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia (w szkołach m. st. Warszawy), Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: