Innowacje dydaktyczne w edukacji polonistycznej 340-SPP1-3IDE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok, semestr III
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin (10 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (10 godz.) – 0,6 pkt
przygotowanie do zajęć (5 godz.) – 0,2 pkt
przygotowanie do zaliczenia (5 godz.) – 0,2 pkt
ŁĄCZNIE: 20 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 0,8 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 0,2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
Zna:
-wybrane zagadnienia z zakresu nauk pedagogicznych i dydaktyki, zorientowane na zastosowanie w nauczaniu języka polskiego jako drugiego, umożliwiające skuteczną pracę dydaktyczną i wychowawczą; rozumie rolę innowacji pedagogicznych w obszarze edukacji podstawowej i ponadpodstawowej (SP7_WG7);
-programy, metody, podręczniki oraz platformy edukacyjne stosowane w nauczaniu języka polskiego jako drugiego (SP7_WG8);
-współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Children Studies) i potrafi zastosować ich prerogatywy włączające ucznia do procesu kształcenia (SP7_WG12);
-aspekty formalno-prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania działań edukacyjnych prowadzonych w kraju i za granicą(SP7_WK3);
Potrafi:
-wykorzystywać umiejętności badawcze obejmujące dobór metod i konstruowanie narzędzi dydaktycznych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w nauczaniu języka polskiego (SP7_UW3);
-zastosować nowe technologie w dydaktyce uwzgledniające metodykę kształcenia zdalnego, Design Thinking, narzędzia TOC w aktywizacji uczniów, a także elementy gamifikacji (SP7_UO2)
Jest gotów do:
-planowania własnej ścieżki rozwoju intelektualnego i ukierunkowywania innych w tym zakresie (SP7_KR1);
Kryteria oceniania
Wykonanie projektu innowacji pedagogicznej.
Literatura
Z. Budrewicz, Wyjdźmy z muzeum na uliczkę. Zobowiązania kulturowe edukacji regionalnej, w: Dydaktyczny wiatr od morza. Różnorodne aspekty kształcenia kompetencji kulturowej w edukacji polonistycznej, red. G. Różańska, Ustka 2009.
G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 301.
B. Przyborowska, Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Innowacje i metody, t.1 W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2001.
J. M. Spychała, Mali rebelianci, Tako 2020.
E. Strawa-Kęsek, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Universitas, Kraków 2015.
K. Szymborska, Młodzi w edukacji. Children studies w praktyce, w: Kształcenie filologiczne. Od teorii do praktyki, red. M. Karolczuk, E. Lewicka-Mroczek, K. Sawicka-Mierzyńska, Białystok 2021.
M. Kozińska, Metoda projektu w nauczaniu języka polskiego jako drugiego w sobotniej szkole przedmiotów ojczystych w Wielkiej Brytanii, „Polonistyka. Innowacje” 2020, nr 10, s.89-98.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: