Praktyki cz. 3 340-SPP1-3PRA
Profil studiów: ogólnoakademicki,
Forma studiów: studia podyplomowe
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I i II rok, semestr I, II, III.
Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza i umiejętności umożliwiające podejmowanie czynności zawodowych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 90 h
Metody dydaktyczne: praktyczne przygotowanie zawodowe, konsultacje.
Punkty ECTS: 6 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
• Obserwacja lekcji pokazowych: 15 h (po 5 h w każdym semestrze)
• Dyskusja z prowadzącym zajęcia i opiekunem praktyk: 9 h (po 3 h w każdym semestrze)
• Zaznajomienie się z organizacją pracy polskiej i polonijnej szkoły i dokumentacją prowadzoną przez nauczyciela, zapoznanie się ze stosowanym przez opiekuna programem nauczania języka polskiego, analiza podręczników, rozpoznanie w zakresie dostępnych materiałów dydaktycznych, publikacji metodycznych, czasopism polonistycznych, przykładowych testów i sprawdzianów: 9 godz. (po 3 h w każdym semestrze)
• Organizowanie warsztatu pracy nauczyciela polonisty. Planowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć. Prowadzenie obserwacji lekcji języka polskiego (hospitacje lekcji w wymiarze: 6 h ) wraz z odpowiednią dokumentacją: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
• Konsultacje z opiekunem praktyk: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
• Planowanie lekcji i przygotowywanie konspektów: 9 h (po 3 h w każdym semestrze)
• Włączenie się w obowiązki prowadzącego zajęcia, tzw. asystentura – obejmująca m.in. przygotowywanie ćwiczeń, kart pracy i innych materiałów dydaktycznych: 12 h (po 4 h w każdym semestrze)
• Prowadzenie lekcji języka polskiego zgodnie z ustalonym wymiarem: 12 h (4 h – współprowadzenie lub prowadzenie lekcji języka polskiego w I semestrze studiów; 8 godzin prowadzenia lekcji języka polskiego w semestrach: II i III)
• Przygotowanie dokumentacji wymaganej do zaliczenia praktyki: 6 h (po 2 h w każdym semestrze)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 63 h 4,2 ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym 27 h 1,8 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- ma pogłębioną wiedzę z zakresu zagadnień kształcenia literacko-kulturowego i językowego na drugim i trzecim etapie edukacyjnym (SP7_UW1)
- różne metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne służące kształceniu literacko-kulturowemu i językowemu (SP7_UW2)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- integrować kształcenie literacko-kulturowe i językowe (SP7_UO1)
- organizować pracę na lekcji języka polskiego z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na drugim i trzecim etapie edukacyjnym (SP7_UO2)
- dobierać treści, podporządkowując je rozwijaniu różnych kompetencji uczniów, w tym językowych, komunikacyjnych, czytelniczych, kulturowych, społecznych (SP7_UO1)
- redagować polecenia i ćwiczenia kształcące różne umiejętności uczniów, w tym językowych, komunikacyjnych, czytelniczych, kulturowych, społecznych (SP7_UO1)
- zastosować w praktyce różne metody nauczania i efektywne środki dydaktyczne służące kształceniu literacko-kulturowemu i językowemu (SP7_UO1)
- pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (SP7_UU2)
W zakresie kompetencji społecznych ma świadomość i jest gotów do:
- znaczenie edukacji polonistycznej dla kształtowania osobowości ucznia (SP7_KO2)
Kryteria oceniania
Uwagi i opinie opiekuna wyznaczonego z ramienia instytucji organizującej praktyki wynikające z obserwacji aktywności zawodowej słuchacza.
Weryfikacja efektów kształcenia: wypełniona karta praktyk, samoocena i opinia pisemna opiekuna wyznaczonego z ramienia instytucji organizującej praktyki
Podstawę do zaliczenia praktyk stanowi złożenie przez słuchacza Dziennika praktyk opisującego ich przebieg i osiągnięcia w pracy. Powinna ona zawierać opis zadań przydzielanych praktykantowi i być potwierdzona przez bezpośredniego przełożonego nadzorującego praktyki ze strony organizatora. Opiekun praktyk z ramienia Wydziału na podstawie oceny dokumentacji praktyk określa, czy osiągnięto zamierzone cele praktyk
Literatura
III semestr:
Wybór:
o M. Kwiatkowska-Ratajczak, Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej, Poznań 2013.
o M. Kwiatkowska-Ratajczak, Projektowanie lekcji, w: Innowacje i metody, t. 1: W kręgu teorii i praktyki : podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2011.
o Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury, red. Z. Budrewicz,
M. Jędrychowska, Kraków 1999.
o R. Bryzek, W. Kozak, Twórcze lekcje języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2019.
E. Bernacka-Langier, S. Brzezicka, P. Doroszuk, B. Gębal, Janik-Płocińska, A. Marcinkiewicz, E. Pawlic-Rafałowska, J. Wasilewska-Łaszczuk, M. Zasuńska, Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia (w szkołach m. st. Warszawy), Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: